Recensie: Zonneschaduw – Jasper T. Scott

Bill Steele probeert te overleven in de competitieve wereld van luxe vakantieoorden op het eiland Kauai. Vandaag is een bijzonder slechte dag: de waterleiding is gebarsten en zijn gasten eisen compensatie of dreigen anders met slechte recensies. Bills dochter staat op het punt geschorst te worden omdat ze op school gevochten heeft. Dan valt een donkere schaduw over het eiland. Het is geen maansverduistering, want Bill ziet het licht van de maan duidelijk glinsteren op het zeewater. Dit is iets anders. Even later vallen er meteoren… maar zijn het wel echt meteoren?

Vanaf dat moment is niets meer zoals het was en is niemand zijn of haar leven nog zeker. Zijn het aliens, is het een natuurramp, komt het onheil van een onbekende machtswellusteling? Contact met de buitenwereld is nauwelijks mogelijk dus vechten de bewoners en de gasten van het eiland voorlopig tegen een onbekend vijand. Een wrede vijand…

“In haar fantasie zag ze een bleke, glinsterende gedaante die naar de rand van het zwembad zwom, eruit klauterde en op vier poten naar de struiken draafde.”

Jasper T. Scott, Zonneschaduw

Personages (Characters) Zonneschaduw vertelt het verhaal van Bill Steele en zijn dochter Beth. Bill heeft het eigenlijk ontzettend druk met zijn luxe vakantieoord. Hij kan eigenlijk niet eens voor zijn dochter zorgen, die bij hem is ingetrokken nadat haar moeder een nieuwe vriend had gekregen. Op een dag lijkt alles letterlijk voor Bill in het water te vallen, want de waterleiding in zijn luxe vakantieoord is gebroken. Tegelijkertijd wordt het ook opeens donker en lijken er meteoren te vallen. Maar dan verschijnen er onbekende wezens op het eiland en moet iedereen vechten voor zijn eigen leven. Daarbij blijken Bill en Beth echte doorzetters te zijn en zetten ze uiteindelijk meerdere keren hun eigen leven op het spel voor iemand anders. Alhoewel niet iedereen te redden blijk te zijn, moeten Bill en Beth offers maken die niet van harte gaan.

Sfeer (Atmosphere) – Meteen vanaf de eerste pagina’s in Zonneschaduw heerst er een geheimzinnige sfeer. Deze sfeer wordt gecreëerd doordat het opeens donker wordt op het eiland en dat tegelijkertijd lijkt alsof er meteoren te vallen. Maar wanneer er dan ook opeens onbekende wezens tevoorschijn komen wordt alles nog geheimzinniger. Want wat zijn nu die wezens en wat willen zij?

Schrijfstijl (Writing) – Jasper T. Scott heeft Zonneschaduw met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Daarbij heeft Jasper T. Scott het voor elkaar weten te krijgen dat Zonneschaduw vanaf de eerste paar pagina’s als geheimzinnig en spannend kan worden omschreven. Ook wordt Zonneschaduw verteld vanuit de perspectieven van Bill en Beth, waardoor de gebeurtenissen soms nog ingrijpender overkomt op het moment dat er moeilijke of trieste gebeurtenissen optreden.

Plot (Plot) Zonneschaduw begint eigenlijk meteen met de kennismaking van de altijd drukke Bill Steele. Algauw wordt duidelijk dat hij een probleem heeft wanneer hij de gasten niet meer de luxe kan bieden door een gebroken waterleiding. Maar alles verandert wanneer het opeens donker wordt en er meteoren lijken te vallen. Dat laatste dat denkt iedereen, maar algauw verschijnen er ook vreemde onbekende wezens op het eiland. Na deze indrukwekkende begin in Zonneschaduw wordt de lezer door Bill en Beth meegenomen in het gehele avontuur rondom deze geheimzinnige wezens. Waarbij steeds iets meer duidelijk wordt over het doen en laten van deze wezens.

Intrige (Intrigue) Zonneschaduw is een intrigerend verhaal, voornamelijk omdat Jasper T. Scott ervoor heeft gezorgd dat het continu spannend en geheimzinnig is. Daarbij wordt de lezer getriggerd om maar te blijven doorlezen om meer te weten te komen waarom de wezens op het eiland zijn geland en de ondernemingen verrichten die ze nu doen. Tevens vinden er onverwachte gebeurtenissen plaats, waardoor Zonneschaduw continu interessant blijft.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Zonneschaduw zijn passend bij dit science fiction verhaal. Deze gebeurtenissen zorgen voor een goede opbouw in Zonneschaduw, waardoor het verhaal ook steeds spannender en intrigerender wordt. En daarnaast gaat natuurlijk niet alles goed en zijn er ook genoeg minder leuke momenten in Zonneschaduw, wat het verhaal nog logischer en ‘echter’ maakt.

Amusement (Enjoyment) Zonneschaduw is een geheimzinnig, spannend en intrigerend verhaal. Totaal onverwachts verandert het leven van Bill en zijn dochter Beth, wanneer het opeens donker wordt en er meteoren naar beneden lijken te vallen. Maar dan blijken er onbekende wezens op het eiland te zijn geland en moet iedereen vechten voor zijn of haar leven. Daarbij heeft Jasper T. Scott met de opbouw in Zonneschaduw ervoor gezorgd dat het verhaal vanaf pagina één geheimzinnig en spannend blijft tot het einde. De gebeurtenissen daarentegen zorgen ervoor dat de lezer getriggerd blijft om te blijven lezen om meer duidelijkheid te krijgen over de onbekende wezens. En ook lijkt niet alles in Zonneschaduw helemaal goed af te lopen, wat het verhaal tevens ook logischer en ‘echter’ maakt.

Titel: Zonneschaduw

Auteur: Jasper T. Scott

Bladzijdes: 309