Recensie: Zolang je van me houdt – Suzanne van Bilderbeek

Toen Sasha en Daniel friends with benefits werden, hadden ze beiden nooit gedacht dat het zo gecompliceerd zou zijn. Ze worden geconfronteerd met zichzelf en het verleden. En dat wordt alleen maar lastiger wanneer je het meest aan jezelf twijfelt.

Als situaties van buitenaf zich voordoen, worden Sasha en Daniel behoorlijk op de proef gesteld. Ze moeten leren met het verleden om te gaan, om de toekomst en zichzelf een kans te bieden. Niets is oneindig. Zij wel? Gevoelens zijn lastig, zeker wanneer je daar geen raad mee weet. Zowel voor Sasha als Daniel is dit een opgave, hoe kan je gelukkig zijn als het lot parten met je blijft spelen?

“‘Jij hebt me alles gegeven. Je geloofde in me, had me lief op elke mogelijk manier. Jij gaf mij niet op en ik jou wel.’”

Suzanne van Bilderbeek, Zolang je van me houdt

CharactersZolang je van me houdt vertelt het verhaal van Sasha en Daniel. Sasha en Daniel zijn friends with benefits, maar dit verandert op het moment dat één van de twee een duidelijk keuze maakt. Zowel Sasha als Daniel hebben een verleden, en daarmee moeten ze leren omgaan. Helaas blijken er ook een aantal personages niet altijd blij te zijn met de keuzes die Sasha en Daniel maken. En een enkeling gaat zelfs super ver om haar zin proberen door te drijven. Uiteindelijk blijken de keuzes die Sasha en Daniel moeten maken niet de makkelijkste keuzes.

Atmosphere – In Zolang je van me houdt hangen verschillende sferen, die vooral erg afhankelijk zijn van de emoties van Sasha en Daniel. Zo kunnen Sasha en Daniel op het ene moment heel vrolijk zijn, maar het andere moment kan het omslaan naar een verdrietige en twijfelachtige sfeer. Daarnaast brengen sommige gebeurtenissen ook nog een beroerde sfeer met zich mee.

Writing – Suzanne van Bilderbeek heeft Zolang je van me houdt op een fijne en vlotte manier geschreven. Daarbij heeft Suzanne de personages op een realistische manier weten neer te zetten, waardoor Zolang je van me houdt erg levensecht overkomt.

Plot Zolang je van me houdt wordt verteld vanuit de perspectieven van zowel Sasha als Daniel. Het eerste gedeelte van Zolang je van me houdt staat dan ook vooral voor de lezer in het teken van de kennismaking met Sasha en Daniel. Alhoewel er al wel een aantal gebeurtenissen zich voltrekken in Zolang je van me houdt, komen de vergaande gebeurtenissen pas later in het verhaal aanbod. Daarnaast waren er een aantal gebeurtenissen in Zolang je van me houdt waar heel snel overheen werd gegaan. Gaandeweg het verhaal kwam dit al steeds minder voor en werden alle gebeurtenissen goed uitgewerkt.

Intrigue Zolang je van me houdt is een intrigerend verhaal. Dit komt ten eerste omdat de relatie tussen Sasha en Daniel niet een ‘normale’ relatie is en daarnaast is ook de ontwikkeling qua relatie tussen beiden erg fascinerend. Ten tweede is Zolang je van me houdt intrigerend, omdat er ook aandacht wordt besteed aan het verleden van zowel Sasha als Daniel. In eerste instantie wordt daar nog vaag overgedaan, maar gaandeweg wordt er steeds meer duidelijk over het verleden van zowel Sasha als Daniel.

Logic – Bij veel gebeurtenissen in Zolang je van me houdt zijn emoties van de personages betrokken. Mede hierdoor komen de gebeurtenissen in Zolang je van me houdt realistisch over en daarmee zijn de gebeurtenissen dan ook erg logisch.

Enjoyment – Al met al is Zolang je van me houdt een heerlijk verhaal. De personages Sasha en Daniel worden absoluut niet als perfect neergezet, waardoor Zolang je van me houdt een realistisch verhaal is geworden. Daarnaast bevat Zolang je van me houdt ook onverwachte gebeurtenissen, waardoor Zolang je van me houdt totaal niet voorspelbaar is. Ook bevat Zolang je van me houdt een open einde, waardoor ik niet kan wachten op het vervolg!

Suzanne van Bilderbeek bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Zolang je van me houdt

Auteur: Suzanne van Bilderbeek