Recensie: Zeis (Arc of a Scythe #1) – Neal Shusterman

Een wereld zonder honger
zonder ziekte
zonder oorlog
zonder lijden
… en zonder de dood, want zelfs die heeft de mensheid overwonnen.

Alleen Zeisen zijn nog in staat een leven te beëindigen – en daar worden ze toe aangemoedigd om de populatie binnen de perken te houden. De zestienjarige Citra en Rowan worden uitgekozen om de opleiding tot Zeis te volgen. Het is wel het laatste wat ze willen, maar als ze weigeren anderen te doden, zullen ze zelf sterven. Hoe hoog is de prijs voor een ideale wereld?

“‘Het gaat er niet om wat ik wil maar om wat jij wilt. Waar is de hartstocht? Je valt aan als een robot!’”

Neal Shusterman, Zeis

CharactersZeis vertelt het verhaal van Citra en Rowan. De zestienjarige Citra en Rowan worden totaal onverwachts uitgekozen om de opleiding tot Zeis te volgen. Beiden hebben zo hun bedenkingen, vooral omdat ze dan anderen moeten vermoorden. Maar weigeren kunnen ze niet, want anders sterven ze zelf. Gedurende de opleiding leren Citra en Rowan elkaar beter kennen, maar tegelijkertijd leren ze ook een andere kant van zichzelf kennen. Ondertussen vindt er ook een onverwachte gebeurtenis plaats, waardoor alles voor Citra en Rowan verandert. Zo kan maar één van hen een Zeis worden en zal de verliezer door de winnaar worden gedorst. Beiden proberen er dan ook alles aan te doen om dat te voorkomen en tegelijkertijd gunnen ze elkaar het beste.

Atmosphere – De sfeer in Zeis is spannend en tegelijkertijd ook erg geheimzinnig. De spanning komt door alle enerverende gebeurtenissen, maar ook hoe Citra en Rowan omgaan met de gedachte dat een van hen de ander zou moeten dorsen. Daarnaast komt de geheimzinnigheid door diverse Zeisen, want het is vaak onbekend welke kant ze nu weer kiezen en welke verrassingen ze nog meer in petto hebben.

Writing – Neal Shusterman heeft Zeis op een fijne en vlotte manier geschreven. Zo wordt Zeis vertelt vanuit de perspectieven van Citra en Rowan. Maar ook is er voor iedere hoofdstuk een fragment leesbaar uit een dagboek van een Zeis. Daarnaast wordt de “wereld” perfect beschreven door Neal Shusterman en hij weet ook de hedendaagse problematiek op een leuke manier aan te kaarten zonder het te overheersen.

Plot – Vanaf de allereerste bladzijde in Zeis word je meegenomen naar het moment dat zowel Citra als Rowan te horen krijgen dat ze zijn uitgekozen om de opleiding tot Zeis te mogen volgen. Vervolgens worden de consequenties van hun keuze steeds duidelijker, maar tegelijkertijd worden ook de regels waaraan de Zeisen zich aan moeten voldoen en zich aan moeten houden begrijpelijk. Daarnaast wordt Zeis opgebouwd tot de climax aan het einde.

Intrigue Zeis is een intrigerend verhaal, voornamelijk door al het onbekende waaronder de Zeisen. Daarnaast zorgen de onverwachte gebeurtenissen ervoor dat Zeis blijft fascineren. En tegelijkertijd wil je natuurlijk ook weten of Citra of toch Rowan als winnaar uit de bus gaat komen.

Logic – De gebeurtenissen in Zeis zijn voor een dystopisch verhaal vrij logisch. Zo zijn er een aantal onverwachte gebeurtenissen die prachtig tussen de andere gebeurtenissen zijn verweven. Daarnaast zorgen de gebeurtenissen ervoor dat het verhaal steeds duidelijker wordt, maar soms ook wel raadselachtiger of zelfs verrassend.

Enjoyment – Al met al is Zeis een heerlijk begin van deze dystopische serie. Citra en Rowan zijn aangename personages en samen met hen ga je deze bijzondere wereld ontdekken. Daarnaast vinden er steeds verrassende gebeurtenissen plaats, waardoor Zeis geen moment saai is. Tegelijkertijd wordt er naar een ultieme climax toegewerkt, want wie wordt nu uiteindelijk een Zeis en mag dus blijven leven.

Blossom Books/Baeckens Books bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Zeis

Auteur: Neal Shusterman