Recensie: Woorden zeggen niets – Seren J. Smedts

Het studentenleven is iets waar de achttienjarige Lente halsreikend naar heeft uitgekeken. Ondanks de tegenslagen thuis en de vele ruzies met haar vriend, vertrekt ze vastberaden naar de universiteit. Maar haar vastberadenheid om zich op haar studie te concentreren verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer ze als een blok valt voor een knappe medestudent.

Tristan worstelt met zijn moeilijke kindertijd. Nadat zijn beste vriend naar het buitenland vertrekt, laat Tristan het pleeggezin achter waarin hij opgroeide. Op zoek naar licht in de duisternis, ontmoet hij een bijzonder meisje. Maar wat als zij hem ook verlaat?

“‘Dank je,’ fluister ik, maar de woorden zeggen niets.”

Seren J. Smedts, Woorden zeggen niets

Personages (Characters) Woorden zeggen niets vertelt het verhaal van Lente en Tristan. Lente staat aan het begin van haar studentenleven. Ze wil koste wat het kost naar het kamp ondanks de situatie thuis en de ruzie met haar vriendje. Op het kamp ontmoet ze een knappe medestudent, waardoor haar gevoelens op zijn kop worden gezet. Ze weet niet wat ze met die gevoelens aan moet, vooral wanneer haar vriendje Tristan ook weer haar aandacht vraagt. Tegelijkertijd worstelt Tristan nog altijd met de gevolgen van zijn moeilijke kindertijd. Lente was dan ook een lichtpuntje in de duisternis voor Tristan en alles komt ook voor hem op zijn kop te staan als Lente een knappe medestudent ontmoet.

Sfeer (Atmosphere) – Wanneer het in Woorden zeggen niets gaat over de heftige gebeurtenissen uit het verleden van zowel Lente als Tristan, hangt er een donkere en verdrietige sfeer. Daarentegen heerst er in Woorden zeggen niets ook een opgewekte sfeer wanneer Lente uitkijkt naar haar studentenleven. Op het einde van Woorden zeggen niets zijn de emoties van Lente chaotisch en verwarrend, waardoor de sfeer varieert van vrolijkheid tot plotseling een verdrietige sfeer.

Schrijfstijl (Writing) – Seren J. Smedts heeft Woorden zeggen niets met een vlotte schrijfstijl geschreven. Daarnaast wordt Woorden zeggen niets verteld vanuit het perspectief van zowel Lente als Tristan, waarbij het verhaal van Tristan plaatsvindt in het verleden en het verhaal van Lente plaatsvindt in het heden. Tegelijkertijd worden de heftige gebeurtenissen waarmee zowel Tristan als Lente mee te dealen hebben gehad, door Seren J. Smedts op een natuurlijke en daardoor realistische manier beschreven.

Plot (Plot) Woorden zeggen niets begint vanuit het perspectief van Tristan en vertelt dan ook het verhaal in zijn verleden voordat hij Lente ontmoette. Tegelijkertijd leer je de Lente van dit moment kennen en ze staat dan ook op het punt om met haar studentenleven te beginnen. Samen met Lente en Tristan leer je gaandeweg hun ingrijpende gebeurtenissen kennen. En halverwege Woorden zeggen niets wordt dan ook duidelijk hoe ze daardoor zijn veranderd en ook wie de persoon is die tussen hen in komt te staan. En dan natuurlijk ook hoe Lente en Tristan met deze situatie omgaan.

Intrige (Intrigue) Woorden zeggen niets is een intrigerend verhaal, voornamelijk door de personages Lente en Tristan. Daarnaast wil je natuurlijk weten wat Lente en Tristan precies allemaal hebben meegemaakt, wie die knappe medestudent is en vooral hoe Lente en Tristan omgaan met deze complexe situatie waarin ze verzeilt zijn geraakt.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Woorden zeggen niets zijn logisch, voornamelijk doordat ze passen bij een contemporary. Tegelijkertijd worden heftige onderwerpen als vreemdgaan, misbruik en rouwverwerking besproken en ook uitmuntend verwerkt in Woorden zeggen niets. Daarnaast zijn de gevoelens en emoties van zowel Lente als Tristan erg natuurlijk, waardoor gebeurtenissen die daaruit voortkomen ook als logisch kunnen worden omschreven.

Amusement (Enjoyment) – Al met al is Woorden zeggen niets een indrukwekkend verhaal. Daarbij zijn de gebeurtenissen uit het verleden van zowel Lente als Tristan aangrijpend. Tegelijkertijd is ook de worsteling van emoties en gedachten van de personages erg ontroerend, vooral omdat ze daar zelf een manier vinden om daarmee te dealen. Toch was Woorden zeggen niets soms ietwat voorspelbaar, waardoor het verhaal soms ook wel wat saai werd. Desondanks was het einde van Woorden zeggen niets toch verrassend.

Titel: Woorden zeggen niets

Auteur: Seren J. Smedts

Genre: Young Adult, Contemporary