Recensie: Wij zijn legio (Wij zijn Bob) (Bobiverse #1) – Dennis E. Taylor

Bob Johansson heeft zojuist zijn softwarebedrijf voor een klein fortuin verkocht en verheugt zich op een leven vol vrije tijd. Het eerste item op zijn to-dolijst: deze enorme meevaller te gelde maken. In een drang om geld uit te geven, meldt hij zich aan om zijn hoofd in te laten vriezen in geval van overlijden. Vervolgens wordt hij overreden als hij de straat oversteekt.

Als Bob 117 jaar later wakker wordt, ontdekt hij dat zijn brein is geüpload naar computer-hardware en maakt hij kans om de KI te worden in een interstellaire Von Neumann-sonde. Maar daarmee is hij ook een doelwit voor andere machtsblokken op aarde. De veiligste plek voor Bob is de ruimte, op topsnelheid wegkoersend van de aarde. Dat denkt hij tenminste.

Bob en zijn klonen gaan op een missie om bewoonbare planeten voor de mensheid te vinden en moedig te gaan waar geen Bob ooit is geweest. Maar het universum blijkt vol verschrikkingen, en indringers maken hen kwaad, heel erg kwaad.

“‘Hoe kom je erbij dat we variaties zijn op jóú? Weet je zeker dat jij identiek bent aan de oorspronkelijke Bob? Misschien zijn wij – inclusief jij – wel allemaal variaties op hem.’”

Dennis E. Taylor, Wij zijn legio (Wij zijn Bob)

Personages (Characters) Wij zijn legio (Wij zijn Bob) vertelt het verhaal van Bob Johansson. Bob heeft zijn softwarebedrijf verkocht en van dat geld heeft hij een contract ondertekend dat bij overlijden zijn hoofd wordt ingevroren. Niet gauw na het ondertekenen wordt Bob aangereden. Als hij na 117 jaar weer wakker wordt blijkt hij niet helemaal meer zichzelf te zijn, maar is zijn brein geüpload naar computer-hardware. Hierdoor maakt Bob kans om dé KI te worden van de Von Neumann-sonde. Maar hierdoor wordt er ook op hem gejaagd en gaat hij de ruimte in in de hoop op een veilige plek. Bob doet er alles aan om te overleven, waardoor hij uiteindelijk klonen moet maken om alles te kunnen ontdekken in het universum.

Sfeer (Atmosphere) – In Wij zijn legio (Wij zijn Bob) heerst voornamelijk een mysterieuze sfeer. Deze sfeer ontstaat in eerste instantie omdat je erg benieuwd ben naar de geheimzinnige personage Bob. Want wie is hij nu werkelijk en blijkt hij na 117 jaar nog steeds echt zichzelf te zijn. Ook de ontwikkeling van Bob en zijn klonen blijkt er duister.

Schrijfstijl (Writing) – Dennis E. Taylor heeft Wij zijn legio (Wij zijn Bob) met een vlotte schrijfstijl geschreven. De hoofdstukken zijn kort en daardoor ook erg vlot beschreven. Daarnaast wordt per hoofdstuk ook duidelijk aangegeven wanneer dat stuk verhaal zich afspeelt en ook vanuit wiens perspectief het wordt verteld. Ook de overgangen in tijdsprongen en de verschillende perspectieven zijn erg natuurlijk beschreven.

Plot (Plot) – Het eerste deel van Wij zijn legio (Wij zijn Bob) gaat over dat Bob zijn hoofd kan laten invriezen bij overlijden. Algauw gaat het over de Bob die na 117 jaar weer wakker is geworden en kans maakt om de KI te worden voor de Von Neumann-sonde. Om deze reden loopt hij ook gevaar, waardoor hij vlucht naar de ruimte. Het laatste deel van Wij zijn legio (Wij zijn Bob) gaat vervolgens over alle ontdekkingen in de ruimte van Bob, maar ook van zijn klonen.

Intrige (Intrigue) – Het eerste gedeelte van Wij zijn legio (Wij zijn Bob) intrigeert omdat je overal eigenlijk meer te weten over wilt komen. Pas vanaf het moment dat de klonen een belangrijke rol gaan spelen in Wij zijn legio (Wij zijn Bob) werd het veel minder intrigerend, vooral omdat ik toen het overzicht verloor. Ik had vooral geen idee meer wie nu precies wie was en ook was het totaal niet duidelijk wat het doel van iedere kloon was.

Logica (Logic) – Het eerste deel van Wij zijn legio (Wij zijn Bob) bevat gebeurtenissen die passen bij een science fictie verhaal. In het laatste deel van Wij zijn legio (Wij zijn Bob) vinden er veel gebeurtenissen plaats en door al die verschillende klonen werd het verhaal erg verwarrend. Hierdoor kan ik niet echt beoordelen of de gebeurtenissen in dit gedeelte erg logisch voor het verhaal zijn.

Amusement (Enjoyment) Wij zijn legio (Wij zijn Bob) is een geheimzinnig science fictie verhaal. De eerste helft van Wij zijn legio (Wij zijn Bob) is intrigerend, vooral door de geheimzinnigheid die heerst rondom Bob. Ook zijn ontwikkeling als KI is erg fascinerend. Pas vanaf het moment dat de klonen een grote rol gaan spelen in Wij zijn legio (Wij zijn Bob) is het verhaal erg verwarrend geworden. Want hoeveel klonen zijn er überhaupt en welke kloon heeft wel doel nu exact?! Om dit meer te verduidelijken zou een overzicht in Wij zijn legio (Wij zijn Bob) kunnen worden toegevoegd.

Titel: Wij zijn legio (Wij zijn Bob)

Auteur: Dennis E. Taylor

Bladzijdes: 321