Recensie: Wereld zonder water – Inge Sleegers

In de wereld van de achttienjarige Nimue is water een schaars goed. Haar thuisstad Atlantis is een van de laatste nederzettingen met drinkbaar water. Na de Grote Wateroorlog voerde het nieuwe regime strikte regels in. Een van die regels is het verplichte examen voor meisjes, dat hun toekomstige plaats in de samenleving bepaalt.

Wat er met de meisjes gebeurt die niet slagen, is een goed bewaard staatsgeheim. Het enige wat Nimue weet, is dat ze nooit terugkeren bij hun familie. Zal zij slagen voor het examen? Kan zij overleven in deze nieuwe realiteit?

“‘Zie het zo: wanneer je straks terugkomt, gaat de wereld voor je open. Dan heb je je plaats verdiend, meer dan alle jongens bij elkaar.’ Ze werpt mijn vader een scherpe blik toe die me niet ontgaat.
‘Als ik terugkomt. Wat gebeurt er als ik niet terugkom?’”

Inge Sleegers, Wereld zonder water

Personages (Characters) Wereld zonder water vertelt het verhaal van Nimue. Nimue heeft de leeftijd van achttien jaar bereikt,  wat betekent dat ze verplicht moet deelnemen aan het examen. Helaas slaagt Nimue niet, waardoor ze wordt meegenomen naar een onbekende plek. Op deze plek ontdekt Nimue dat haar iets verschrikkelijks staat te verwachten. Samen met een paar andere meiden probeert ze uit deze situatie te ontsnappen en sluit ze zich aan bij het verzet. Het verzet probeert daarbij Atlantis in handen te krijgen, waarbij vrijheid wordt beloofd aan iedereen. Maar tegelijkertijd blijkt niet iedereen de persoon te zijn, zoals ze zich voordoen.

Sfeer (Atmosphere) – In Wereld zonder water heerst voornamelijk een geheimzinnige sfeer, maar daarnaast ook een gespannen sfeer. De geheimzinnige sfeer wordt gecreëerd door het feit dat voor iedereen onbekend is wat er met de meisjes gebeurt die niet slagen voor het examen. Maar tegelijkertijd hebben sommige personages ook kwaadaardige bedoelingen, die weer voor een gespannen sfeer zorgen.

Schrijfstijl (Writing) – Inge Sleegers heeft Wereld zonder water met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Daarbij heeft Wereld zonder water een heerlijk leestempo gekregen, mede door de korte hoofdstukken en natuurlijk omdat er in elk hoofdstuk wel iets (spannends) gebeurt. Daarnaast heeft Inge Sleegers er gezorgd dat je Wereld zonder water maar blijft doorlezen, voornamelijk omdat je absoluut wilt weten wat de gevolgen zijn van de vele gebeurtenissen.

Plot (Plot) Wereld zonder water begint eigenlijk meteen met het moment dat Nimue verplicht moet meedoen aan het examen. Vervolgens wordt duidelijk wat er voor een gedeelte met de meisjes gebeurt die het examen niet halen. Daaropvolgend gaat het voornamelijk over de ontsnapping van Nimue en het aansluiten bij het verzet. En als laatste gaat het over hoe het verzet probeert Atlantis in te nemen en of Nimue met alles eens is wat er staat te gebeuren.

Intrige (Intrigue) – Vooral door alle geheimzinnigheden is Wereld zonder water een intrigerend verhaal geworden. Daarbij blijf je Wereld zonder water ook maar doorlezen, want je wilt natuurlijk weten hoe alle gebeurtenissen gaan eindigen. En ook hoe Nimue met diverse situaties omgaat en dit zijn dan ook best wel heftige gebeurtenissen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Wereld zonder water zijn passend voor dit verhaal. Echter, bij het lezen van de flaptekst en de titel kreeg ik het idee dat de schaarste van het water een groot onderwerp zou zijn in het verhaal. Maar dit bleek eigenlijk zeer tegen te vallen. Het wordt namelijk wel aangehaald als oorzaak van hoe de wereld op dat moment wordt bestuurd, maar verder heeft het weinig invloed op de gebeurtenissen in Wereld zonder water.

Amusement (Enjoyment) Wereld zonder water is een geheimzinnig en spannend verhaal. Nimue slaagt helaas niet voor het examen en wordt dus naar een onbekende plek gebracht. Hier komt ze achter de waarheden die haar voorgangers hebben moeten ondergaan. Uiteindelijk strijdt ze voor haar vrijheid met diverse gevolgen. Daarnaast geven de flaptekst en titel de indruk dat de schaarste van water een groot onderdeel is in Wereld zonder water, maar dit blijkt echter enorm tegen te vallen. Want eigenlijk heeft het alleen invloed op de manier hoe de wereld op dat moment wordt bestuurd. Desondanks heeft Inge Sleegers wel voor een intrigerend verhaal gezorgd, omdat er in elk hoofdstuk wel iets spannends staat te gebeuren. En mede hierdoor ben ik dan ook wel benieuwd naar het andere deel van deze duologie.

Titel: Wereld zonder water

Auteur: Inge Sleegers

Bladzijdes: 301