Recensie: Weersta me (Shatter me #5) – Tahereh Mafi

Deze recensie kan spoilers van voorgaande delen bevatten.

Juliette is iedereen kwijt. Na haar vrij rampzalig verlopen periode als opperbevelhebber is ze ontvoerd en bevindt ze zich ergens op een basis ver van sector 45. Terwijl ze de eenzaamheid en martelingen probeert te doorstaan, moet ze ook haar herinneringen op een rijtje zien te krijgen. Warner heeft haar hart gebroken door te onthullen dat hij veel meer weet over haar familie en haar identiteit dan hij tot nu toe liet blijken, en deze geheimen veranderen alles.

Juliette wordt verscheurd door verdriet, en de duisternis die zich nog altijd in haar schuilhoudt dreigt haar over te nemen. Maar door een onverwachte bondgenoot lijkt er toch nog een kans te zijn om te ontsnappen, en om de schade die ze heeft aangericht te herstellen.

“Niemand heeft zich ooit eerder verontschuldigd tegenover mij. Niet zo.”

Tahereh Mafi, Weersta me

Characters Weersta me vertelt hoofdzakelijk het verhaal van Juliette, maar daarnaast wordt ook het verhaal van Warner verteld. Juliette heeft in haar jonge leven al ontzettend veel meegemaakt, waardoor Juliette strijdvaardig, krachtig, maar soms ook onzeker is. Door haar geweldige vrienden, die soms zelfs hun leven voor haar wagen, wordt ze een enorm sterke vrouw. Maar omdat ze zoveel invloed is, willen natuurlijk veel personages wat van haar, waaronder ook natuurlijk de tegenstander. Waardoor Juliette het soms zo moeilijk vindt om te bepalen wie nu te vertrouwen zijn.

Atmosphere – Het voorgaande deel Heel me eindigde met een enorme cliffhanger, waardoor er in Weersta me meteen vanaf de eerste bladzijde een gespannen sfeer hangt. Daarnaast vinden er gedurende het verhaal diverse spannende, geheimzinnige en mysterieuze gebeurtenissen plaats, die ook meteen een bepaalde sfeer met zich meebrengen. Tevens brengen ook de vrienden van Juliette door hun doen en laten een fijne en gemoedelijke sfeer mee.

Writing – Tahereh Mafi heeft een bijzondere, fijne en vlotte schrijfstijl. Met deze schrijfstijl betovert Tahereh de lezer. Ook krijgt Tahereh het voor elkaar om de lezer mee te nemen in het verhaal en de lezer te laten meeleven met de personages. Bovendien heeft Tahereh alle personages een eigen karakter gegeven, waardoor sommige karakters nog wel eens met elkaar kunnen botsen of elkaar juist aanvullen.

Plot Weersta me is een geweldig vervolg in de Shatter me serie. De spanning zit er meteen in en gedurende het verhaal wordt dit alleen nog maar meer. Ook komt de lezer steeds meer te weten over het verleden van zowel Juliette als Warner, waardoor het verhaal nog interessanter wordt. Bovendien wordt de spanning naar de eventuele ontsnapping steeds stapje bij stapje opgebouwd, door onder andere het verhaal vanuit verschillende perspectieven te vertellen.

Intrigue – Door alle gebeurtenissen die in Weersta me plaatsvinden, de spanning die de gebeurtenissen met zich meebrengen en de ontrafelingen over het verleden van zowel Juliette als Warner, blijf je maar doorlezen. Daarnaast zijn diverse andere relaties ook interessant en is het wel interessant wie nu wel en wie nu niet te vertrouwen zijn.

Logic – De gebeurtenissen in Weersta me zijn allemaal het gevolg van acties van diverse personages. Ook zijn het vaak reacties op eerdere gebeurtenissen en volgen ze elkaar op een natuurlijke manier op, oftewel ze zijn een logisch gevolg van eerdere gebeurtenissen.

Enjoyment – Al met heb ik enorm genoten van Weersta me en is het een geweldig vervolg in de Shatter me serie. De gebeurtenissen die plaatsvinden zijn spannend, mysterieus en er worden steeds meer geheimen ontrafelt. Ook zijn de personages op een geweldige manier neergezet en zit er op momenten dat het kan ook humor in het verhaal. Tevens kan ik niet wachten om zowel het tussenboekje als het laatste deel van de serie te lezen!

Titel: Weersta me

Auteur: Tahereh Mafi

Bladzijdes: 334