Recensie: Want wij zijn met velen (Bobiversum #2) – Dennis E. Taylor

Bob Johansson geloofde niet in een hiernamaals, dus het was een flinke schrok om te ontwaken na een dodelijk auto-ongeluk. Nog een grotere verrassing is dat hij nu een computer met bewustzijn en de bestuderende intelligentie is aan boord van een Von Neumann-sonde.

Het is inmiddels veertig jaar geleden dat Bob en zijn klonen zich vanaf de aarde zijn begonnen te verspreiden, op zoek naar bewoonbare planeten. Maar dat is het enige deel van het plan dat nog intact is. Een wereldoorlog heeft 99,9% van de mensheid gedood, en een nucleaire winter maakt de aarde langzaamaan onbewoonbaar. Een radicale groepering wil het karwei afmaken en de rest van de mensheid uitroeien, terwijl de Braziliaanse ruimtesondes ook nog steeds rondwaren en proberen de concurrentie op te blazen. Erger nog, de Bobs hebben een ruimtevarend buitenaards ras ontdekt dat al het andere leven als voedsel ziet.

Ooit verliet Bob de aarde in de hoop op een leven van ontdekkingstochten en zalige eenzaamheid. In plaats daarvan is hij een hemelgod geworden voor een primitieve inheemse soort en de enige hoop om de mensheid naar een nieuw thuis te krijgen. En mogelijk ook de enige die kan voorkomen dat alle levende wezens in het lokale sterrencluster als maaltijd eindigen.

“‘Ik ben niet van plan binnen afzienbare tijd iemand te dupliceren, als je dat soms denkt. Het is gewoon dat we alleen maar die ene generatie mensen hebben waar we de informatie vandaan kunnen halen. Daarna zullen we genoegen moeten nemen met reverse-engineering, met alle mislukkingen en valse starts die daarmee gepaard gaan.’”

Dennis E. Taylor, Want wij zijn met velen

Personages (Characters) Want wij zijn met velen vertelt het verhaal van Bob Johansson en zijn klonen. Veertig jaar na zijn dodelijk auto-ongeluk en het ontwaken als ‘computer met bewustzijn’. Samen met de andere klonen is Bob opzoek naar andere bewoonbare planeten. Maar gaandeweg komen ze allemaal opstakels tegen, waaronder andere wezens die niet het beste met ze voorhebben. Alle klonen samen doen hun uiterste best om de concurrentie te verslaan en planeten te vinden.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Want wij zijn met velen is voornamelijk erg mysterieus. Deze sfeer ontstaat voornamelijk omdat je nooit weet wat er op elke planeet te vinden is, maar ook omdat het lang geheimzinnig blijft wie nu de vijanden zijn en wat die nou precies willen.

Schrijfstijl (Writing) – Dennis E. Taylor heeft Want wij zijn met velen met een vlotte schrijfstijl geschreven. Deze schrijfstijl komt voornamelijk voort uit het feit dat de hoofdstukken vrij kort zijn. ook wordt duidelijk aangegeven uit welk perspectief en in welke tijd de gebeurtenissen zich in dat specifieke hoofdstuk afspeelt.

Plot (Plot) – Vanaf de eerste bladzijde in Want wij zijn met velen gaat het weer over het vinden van andere planeten om de wereldse bevolking te kunnen plaatsen. Gaandeweg wordt duidelijk dat er nog meer concurrenten op de loer liggen en dat ze het niet makkelijk wordt gemaakt. Uiteindelijk wordt in het laatste gedeelte van Want wij zijn met velen meer duidelijk over hun grootste vijand.

Intrige (Intrigue) Want wij zijn met velen intrigeert alleen over het gedeelte wanneer er meer wordt ontdekt over de vijand. De overige delen vond ik vooral een beetje van hetzelfde, aangezien ze daar alleen maar aan het zoeken zijn naar nieuwe planeten. Tevens wordt er zo snel van perspectief verwisselt dat je überhaupt weinig tijd hebt om de gehele situatie en de verschillende klonen te leren kennen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Want wij zijn met velen zijn voor een science fictie verhaal allemaal logisch. Toch was het verhaal vaak verwarrend door de vele verwisselingen in perspectieven en ook dat elk perspectief vaak maar uit enkele bladzijdes bestaat.

Amusement (Enjoyment) Want wij zijn met velen is een prima vervolg op Wij zijn legio (Wij zijn Bob). Ditmaal gaat het science fictie verhaal over het vinden van nieuwe planeten om op te wonen en te ontdekken wie Bob en zijn klonen probeert tegen te houden. Door de hoeveelheid aan klonen is het lastig om een goed overzicht te krijgen van wie nu waar mee bezig is. Hierbij merk ik vooral dat ik het zelf lastig vind dat ik niet echt een overzicht krijg van alle klonen, maar aan de andere kant zijn ze allemaal met hetzelfde doel bezig, namelijk het zoeken naar nieuwe planeten. Want wij zijn met velen wordt pas echt interessant vanaf het moment dat ze meer informatie proberen te vergaren over de vijand die hen wil uitschakelen.

Titel: Want wij zijn met velen

Auteur: Dennis E. Taylor

Bladzijdes: 317