Recensie: Stil maar (Detective Gina Harte #1) – Carla Kovach

Deborah Jenkins trekt haar jas aan en stapt de stromende regen in, op weg naar huis. Ze zal er nooit aankomen. In plaats daarvan wordt ze gedrogeerd en een busje in getrokken. Ze wordt wakker in een ijskoude, aardedonkere kamer, met een ketting om haar enkel die is vastgezet in de muur. Hier zal ze de komende vier jaar blijven.

Detective Gina Harte kent de zaak van Deborah Jenkins van buiten. De jonge moeder verdween spoorloos en maanden van intensief politieonderzoek leidden tot niets. Deborah wordt intussen al jaren dood gewaand. Dan wordt op de drempel van de bibliotheek een baby gevonden, in lompen gehuld en te vondeling gelegd. Een anonieme beller tipt de politie om vooral een DNA-test te doen. Gina Harte is al snel ter plaatse, maar is niet voorbereid op de uitslag: de pasgeboren baby is het kind van Deborah. Ze leeft nog. Maar waar?

“‘Het spijt je. Ja ja. Ik zal je eens vertellen wat ik van spijt vind. Spijt betekent helemaal niets als je het niet meent. En ik zie aan je ogen dat je niets meent van wat je zegt.’”

Carla Kovach, Stil maar

CharactersStil maar vertelt het verhaal van detective Gina Harte die de verdwijningszaak onderzoekt van Deborah Jenkins. Gina kent deze verdwijningszaak maar al te goed. Deborah wordt al maanden dood gewaand tot er een pasgeboren baby wordt gevonden. Door deze vondst wil Gina er alles aan doen om Deborah deze keer wel te vinden. Maar daarnaast brengt het onderzoek ook weer herinneringen uit Gina’s eigen verleden naar boven. En die herinneringen zijn weer van invloed op de relatie met haar dochter Hannah. Luke, Deborahs man, probeert zijn leven na al die jaren weer op te rapen, maar dan komt het bericht dat zijn vrouw waarschijnlijk nog leeft. En dat bericht slaat in als een bom.

Atmosphere – Vanaf het begin van Stil maar heerst er een spannende en mysterieuze sfeer. De spannende sfeer komt doordat het onbekend is of Deborah op tijd gevonden gaat worden. En de mysterieuze sfeer is ontstaan doordat het onbekend is wie nou precies de ontvoerder van Deborah is en waar ze nu precies wordt vastgehouden.

Writing – Carla Kovach heeft Stil maar op een vlotte en bovenal een spannende manier geschreven. Daarnaast wordt Stil maar verteld vanuit de perspectieven van Gina, Luke, Deborah en de ontvoerder. Door deze verschillende perspectieven maak je van allemaal verschillende kanten het verhaal mee over de ontvoering en wat dat precies met de personages doet of heeft gedaan.

Plot – Het eerste hoofdstuk van Stil maar begint met een verhaal van de ontvoerder wat zich vier jaar eerder heeft afgespeeld. De hoofdstukken daarna zijn uit het heden en beginnen met de gebeurtenis dat er een baby op de drempel van de bibliotheek wordt gevonden. Deze hoofdstukken worden dus op chronologische volgorde verteld en daarbij worden door onder andere de gedachtes van de personages teruggeblikt naar het verleden. Daarnaast wordt Stil maar langzaam opgebouwd tot de spannende ontknoping.

Intrigue Stil maar blijft intrigeren, omdat je wilt weten of het lukt om Deborah op tijd te vinden. Daarnaast krijg je mede door de verschillende perspectieven langzaam antwoorden op de vragen die gedurende de eerste hoofdstukken zijn ontstaan. Door deze antwoorden blijft Stil maar intrigeren.

Logic – De gebeurtenissen in Stil maar zijn allemaal gevolgen van acties van de verschillende personages. Veel van deze gebeurtenissen zijn het effect van emoties en die emoties spelen dan ook een belangrijke rol in Stil maar. Alhoewel ik niet alle acties even goed vond uitgedacht, geven ze wel veel spanning en bovenal antwoorden op de vragen van detective Gina Harte.

Enjoyment – Al met al is Stil maar een spannende en mysterieuze thriller. Carla Kovach heeft het voor elkaar gekregen om tot het laatste moment de ontvoerder verborgen te houden. Ook zijn de personages goed uitgewerkt en hebben de personages genoeg diepgang voor een goed verhaal. Ik heb dan ook enorm genoten van Stil maar en ik ben erg benieuwd naar de rest van de Detective Gina Harte serie!

Titel: Stil maar

Auteur: Carla Kovach

Genre: Thriller