Recensie: Stelsel onbekend – Jasper T. Scott

Hun cruiseship sprong naar het verkeerde stelsel… Advocaat Liam Price kan zijn geluk niet op. Hij scoorde een lastminutedeal voor een suite aan boord van de Starlit Dream en gaat met zijn gezin op weg naar de exotische wereld van Aquaria in het Kepler-zonnestelsel. Kort nadat de reis is begonnen, blijkt echter dat ze ver van hun bestemming zijn uitgekomen in een volkomen onbekend stelsel.

Als dan ook nog eens het hele schip in duisternis wordt gehuld, verandert de cruise-van-je-leven in een reis naar de hel. Half-doorzichtige moordzuchtige aliens verschijnen en passagiers en bemanning tuimelen over elkaar heen in een poging om te ontsnappen. Terwijl de crisis zich verder ontvouwt, vechten Liam en zijn gezin in een dodelijke samenzwering een wanhopige overlevingsstrijd.

“‘Ik denk dat we hier niet toevallig zijn beland. […] Niemand komt ons redden, omdat niemand een flauw idee heeft waar we zijn.'”

Jasper T. Scott, Stelsel onbekend

CharactersStelsel onbekend vertelt het verhaal van Liam Price en zijn gezin, bestaande uit zijn vrouw en twee kinderen. Op het laatste moment is het Liam gelukt om toch een plek voor hem en zijn gezin te scoren op de Starlit Dream. Ze hebben allemaal erg veel zin in de reis. Maar dan gebeurt er totaal iets onverwachts, waardoor iedereen op de proef wordt gesteld en daardoor dingen doet die hij/zij nooit had verwacht te doen. Het hele gezin doet er alles aan om elkaar terug te vinden en geven dan ook nooit op. Daarnaast weten ze soms niet meer wie nu wel of niet te vertrouwen zijn, want sommigen blijken een dubbele agenda te hebben.

Atmosphere – Spanning en mysterie zijn wel de sferen die voornamelijk heersen in Stelsel onbekend. Vooral het onbekende zorgt voor veel mysteries en vooral geheimzinnigheid, want wat zijn nu precies die aliens. Daarnaast blijft het continu spannend, omdat Liam en zijn gezin voor diverse uitdagingen komen te staan en ze moeten vechten voor leven en dood.

Writing – Jasper T. Scott heeft Stelsel onbekend op een fijne en vlotte manier geschreven. De hoofdstukken in Stelsel onbekend hebben een perfecte lengte, waardoor Stelsel onbekend erg makkelijk wegleest. Daarnaast wordt Stelsel onbekend verteld vanuit de perspectieven van Liam en zijn vrouw, waardoor Stelsel onbekend vanuit meerdere kanten wordt belicht.

Plot – In het begin van Stelsel onbekend word je meegenomen in de eerste momenten op Starlit Dream. Samen met Liam en zijn gezin ga je op ontdekking wat Starlit Dream allemaal te bieden heeft. Maar al vrij gauw verandert de hele situatie en vinden de ene na de andere vreemde gebeurtenissen plaats. Eigenlijk kan je wel zeggen dat er geen moment is tijdens Stelsel onbekend dat je je kunt vervelen.

Intrigue Stelsel onbekend is een intrigerend verhaal, mede omdat er continu gebeurtenissen plaatsvinden. Daarnaast zit Stelsel onbekend ook boordevol plottwists en onverwachte gebeurtenissen, waardoor je telkens niet weet wat het volgende hoofdstuk te bieden heeft.

Logic – De gebeurtenissen in Stelsel onbekend zijn voor een science fiction verhaal allemaal erg logisch. Zo is de wereld op zo’n manier neergezet, dat je het kunt voorstellen hoe het eruit zou moeten zien. Daarnaast zijn sommige gebeurtenissen erg onverwachts, maar die passen precies in het verhaal. En de gebeurtenissen volgen elkaar wel op een “natuurlijke” manier op.

Enjoyment – Al met al is Stelsel onbekend een spannend, mysterieus en intrigerend verhaal. Hierdoor zit je eigenlijk geen moment stil, want er vinden continu gebeurtenissen plaats. Een aantal van deze gebeurtenissen zijn zelfs onverwachts of geven een enorme plottwist aan het verhaal. Desondanks wordt Stelsel onbekend aangemerkt als een science fiction thriller, maar ik vind het ten eerste absoluut geen thriller (al is het verhaal wel spannend), maar ten tweede is het absoluut wel een science fiction verhaal. Door alle benoemende punten in mijn recensie kan ik wel concluderen dat ik het lastig vond om Stelsel onbekend weg te leggen en daarnaast heb ik Stelsel onbekend met veel plezier gelezen!

Titel: Stelsel onbekend

Auteur: Jasper T. Scott

Bladzijdes: 317