Recensie: Roadtrip naar nergens – Barbara De Smedt

Wanneer Michelle Deckers ervan overtuigd is alles kwijt te zijn, stapt ze in haar oude Volvo en vertrekt. Bestemming: onbekend.

Aan de Portugese kust ontmoet ze Isa, een Française die samen met haar dochtertje rondtrekt in een kampeerbusje. Hun prille vriendschap wordt meteen op de proef gesteld: op het strand spoelt het gruwelijk verminkte lichaam van een man aan. Wat is er met hem gebeurd? En waarom gedraagt Isa zich plots zo vreemd? Dan valt er een tweede dode, geen onbekende deze keer. Voor Michelle het beseft, zit ze tot over haar oren in de problemen.

“Dat is het probleem met geheimen. Eenmaal je begint met dingen te verbergen in een doosje waar jij alleen de sleutel van hebt, kun je dat niet zonder gevolgen opentrekken.”

Barbara De Smedt, Roadtrip naar nergens

CharactersRoadtrip naar nergens vertelt het verhaal van Michelle. Op het moment dat het in het leven van Michelle misgaat, besluit ze om haar auto te pakken en te vertrekken. Onderweg ontmoet ze Isa, een vrouw die samen met haar dochtertje op reis is. Al vrij snel ontstaat er een vriendschap tussen Michelle en Isa. Maar daarnaast heeft Michelle ook vraagtekens bij het gedrag dat Isa soms toont. Desondanks vertrouwt Isa Michelle, waardoor Michelle al snel het heftige verhaal van Isa te horen krijgt. Op het moment dat er problemen ontstaan, nemen beide vrouwen elkaar in vertrouwen ondanks hun korte vriendschap. Daarnaast leert Michelle tijdens deze bijzondere reis zichzelf kennen, waardoor ze met een andere manier terugkijkt op haar verleden.

Atmosphere – Er heerst zowel een mysterieuze als een spannende sfeer in Roadtrip naar nergens. Deze sfeer ontstaat doordat veel personages dingen te verbergen hebben en ook sommige gebeurtenissen onder geheimzinnige omstandigheden plaatsvinden.

Writing – Barbara De Smedt heeft Roadtrip naar nergens op een vlotte en bovenal fijne manier geschreven. Tevens heeft Barbara ontzettend veel gebeurtenissen verwerkt in Roadtrip naar nergens zonder dat de intentie van het verhaal wordt verloren.

Plot Roadtrip naar nergens wordt vanuit de perspectieven van Michelle en een onbekende personage verteld. In het eerste gedeelte leer je Michelle kennen, en pas vanaf het moment dat Michelle Isa ontmoet, leer je Isa wat beter kennen. Voorafgaand aan deze ontmoeting vinden er ook al diverse bijzondere gebeurtenissen plaats, maar pas na de ontmoeting worden de gebeurtenissen veel mysterieuzer. Uiteindelijk bleef je samen met Michelle alle hectiek en ontdek je samen met Michelle wat nu de waarheid is.

Intrigue – Door de mysterieuze gebeurtenissen en de mysterieuze personages is Roadtrip naar nergens een intrigerend verhaal. Tevens blijf maar doorlezen, omdat je wilt weten hoe het verhaal van Michelle en Isa gaat aflopen.

Logic – De gebeurtenissen zijn voor Roadtrip naar nergens erg logisch. Alleen had ik helaas al vrij snel door hoe het verhaal exact in elkaar zat.

Enjoyment – Al met al is Roadtrip naar nergens een spannend en mysterieus verhaal. Dit komt mede omdat je wordt meegezogen in de gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens de rondreis van Michelle. En tijdens die reis leert Michelle zichzelf kennen. Ook komt duidelijk naar voren dat Roadtrip naar nergens vooral draait om vertrouwen. Want wie kun je nu wel of niet vertrouwen?

Titel: Roadtrip naar nergens

Auteur: Barbara De Smedt

Bladzijdes: 339