Recensie: Paniek – Sandra J. Paul

Recensie: Paniek – Sandra J. Paul

De eerste knallen lijken op voetzoekers, tot het schreeuwen begint. Verborgen in een schuilplaats met vijf anderen luistert Willem wanhopig naar de kreten om hulp. Ze zitten in the middle of nowhere, niemand komt hen helpen. Hoelang zal het duren voor de schutters hun schuilplaats ontdekken?

Jake staart verward naar de feestelijk uitgedoste gasten die in paniek de trap oprennen, en te laat beseffen dat er geen uitweg voor hen is. Schoten weergalmen door het gebouw, hij ziet de schutters op zich afkomen. Hij beseft dat enkel de dood op hem wacht als hij niet meteen reageert.

Willem en Jake nemen een drastisch besluit. Wachten op de dood is geen optie. Paniek ook niet.

“‘Zijn auto staat nog op de parkeerplaats. De lafaard zit ongetwijfeld ergens in een hok verborgen. Ik wil zo graag zijn smoel zien als hij ontdekt dat wij het zijn.’”

Sandra J. Paul, Paniek

CharactersPaniek vertelt het verhaal van Willem en Jake. Zowel Willem als Jake zijn aanwezig op de feestelijke gebeurtenis op het moment dat er plotseling een schietpartij begint. Willem is een van de weinigen die zich wel weet te verstoppen. Maar besluit uiteindelijk om met gevaar voor eigen leven te proberen om hulp in te schakelen. In deze zoektocht komt Willem plotseling oog in oog te staan met de schutters en ontdekt de werkelijke reden van deze schietpartij. Jake daarentegen wordt totaal verrast door de schietpartij en is dan ook getuige van de dood van zijn geliefden. Tevens raakt Jake zelf ook gewond, maar het lukt hem toch om een plek te vinden om te schuilen.

Atmosphere – De sfeer die voornamelijk in Paniek heerst is spanning. Deze spanning wordt dan ook gecreëerd door de schietpartij en dan ook vooral de angst om het niet te overleven. Tevens heerst er een spanning of de daadwerkelijke waarheid van deze schietpartij bekend zou worden.

Writing – Sandra J. Paul heeft Paniek op een vlotte manier geschreven. Het verhaal focust zich voornamelijk alleen op de schietpartij, waardoor ik eigenlijk vooral de diepgang mist bij de personages. Daarnaast heeft Sandra ervoor gekozen om Paniek vanuit twee perspectieven te vertellen, waardoor je vanuit meerdere kanten informatie over het verhaal krijgt.

Plot – Het eerste deel van Paniek wordt verteld vanuit het perspectief van Willem, terwijl het tweede deel wordt verteld vanuit het perspectief van Jake. Beide perspectieven vertellen eigenlijk het hele verhaal, waardoor je dus tweemaal vanuit verschillende perspectieven de schietpartij meemaakt. Hierdoor weet je eigenlijk halverwege al hoe het verhaal afloopt, alleen in het tweede deel krijgt je wat meer details. En daarnaast wordt het deel van Jake voornamelijk van voor naar achteren verteld.

Intrigue – Het eerste deel van Paniek vanuit het perspectief van Willem was wel enigszins intrigerend, vooral dat het onverwachts was wie nu precies de schutters waren. Maar daarnaast vonden er eigenlijk vrij weinig bijzondere gebeurtenissen plaats, waardoor Paniek een vlak verhaal is. Eveneens was het tweede deel van Paniek verre van intrigerend. Vooral omdat ik al wist hoe de schietpartij ging aflopen en eigenlijk dus alleen nog maar enkele extra details werden toegevoerd.

Logic – De weinige gebeurtenissen in Paniek zijn dan voor dit type verhaal logisch. Daarnaast zijn de meeste gebeurtenissen wel erg voorspelbaar en komen er geen onverwachte gebeurtenissen of plottwists voorbij. Alleen de reden voor de schietpartij was voor mij onverwacht. Maar dit komt ook doordat de personages weinig diepgang hebben gekregen en je dus weinig tot niets over de personages wist.

Enjoyment – Al met al is Paniek een redelijk spannend verhaal. Door de twee perspectieven wordt Paniek wel vanuit meerdere kanten belicht. Maar ik vond het tweede deel vanuit Jakes perspectief eigenlijk van weinig toegevoegde waarde, vooral omdat ik het hele verhaal op enkele details al wist. Daarnaast bevat Paniek geen onverwachte gebeurtenissen en geen plottwists, terwijl ik dit voor een thriller wel een soort van had verwacht. Alleen de onthulling van de schutters en de reden voor deze schietpartij waren van een verrassend karakter.

Titel: Paniek

Auteur: Sandra J. Paul

Genre: Thriller