Recensie: Oorsprong & Bloeddorst (The Vampire Diaries: Stefans Dagboeken #1-2) – L.J. Smith

De broers Stefan en Damon zijn onafscheidelijk, maar de beeldschone Katherine zet de wereld van beide broers op zijn kop. Stefan is de volgzame van de twee en volgt dus meestal de raad van zijn vader. Damon daarentegen doet graag wat hij zelf wil en trek altijd zijn eigen plan. Vanaf het moment dat Katherine in het leven van de broers is gekomen, heerst er tussen de broers rivaliteit.

Daarnaast heeft Katherine een groot geheim: ze is een vampier. Terwijl het hele dorp in de ban is van de gevallen slachtoffers en daardoor met z’n alleen op de vampiers aan het jagen zijn, proberen de beide broers Katherine te beschermen. Gaat het hun lukken om de dorpelingen op afstand te houden? Ook wil Katherine beide broers in vampiers veranderen, maar gaat dat haar lukken?

‘Ze noemen het het spookuur. Het moment, midden in de nacht, dat de mensen slapen, dat de nachtwezens hen kunnen horen ademen, hun bloed kunnen ruiken, kunnen zien hoe hun dromen zich ontvouwen. Het is het moment dat de wereld van ons is, dat we kunnen jagen, doden, beschermen.’

L.J. Smith, oorsprong & bloeddorst

Waar in de voorgaande boeken uit The Vampire Diaries serie het verhaal werd verteld vanuit het perspectief van Elena, wordt in Oorsprong & Bloeddorst het verhaal verteld vanuit het perspectief van Stefan. Daarnaast speelt het verhaal zich af in de periode dat Stefan en Damon de beeldschone Katherine ontmoeten. Ook werd Oorsprong & Bloeddorst geschreven met een vlotte schrijfstijl, waardoor er tempo in het verhaal zit.

Doordat het verhaal nu wordt verteld vanuit het perspectief van Stefan, krijg je nu ook veel meer over Stefan en zijn familie te weten. Zo krijg je te weten wat de relatie tussen de beide broers was in de periode voordat ze Katherine hebben ontmoet en je krijgt te weten wat de invloed van Katherine op beide broers is geweest. De overige personage in Oorsprong & Bloeddorst zijn oppervlakkig, maar hopelijk zullen we in de volgende delen meer over ze te weten komen.

Door de voorgaande delen in The Vampire Diaries series heb je goed een beeld kunnen krijgen van de beide broers als vampiers. Hierdoor weet je op grote lijnen wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Maar in Oorsprong & Bloeddorst krijg je vooral meer te weten over de periode voor de verandering en de periode er vlak na. Daarnaast kijk je ook vanuit een andere blik naar de personages en voornamelijk wat de redenen zijn geweest hoe ze zich zijn gaan gedragen.

In Oorsprong & Bloeddorst wordt het verhaal verteld over de periode waarin Stefan en Damon transformeren in vampiers. Daarnaast is Oorsprong & Bloeddorst net zoals voorgaande delen mysterieus, vol met actie en spannend!

Titel: Oorsprong & Bloeddorst

Auteur: L.J. Smith

Uitgeverij: de Boekerij