Recensie: Ooit in September – Emma Anna

Recensie: Ooit in September – Emma Anna

Oliver gaat zijn eindstage als scriptschrijver lopen bij District 21, een populaire Nederlandse serie. Maar wat een afsluiting op zijn studie en een afleiding van het verdriet in zijn leven zou moeten zijn, wordt een wereldwind wanneer hij Lou Martens ontmoet, een van de hoofdrolspelers uit District 21. Vanaf dat moment wordt Oliver geteisterd door een razend hart en knikkende knieën, elke keer als hij alleen al dénkt aan de intrigerende en bloedmooie Lou.

Oliver heeft absoluut geen zin om de strijd met zichzelf opnieuw aan te gaan. Maar soms staan dingen in de sterren, en kun je niets anders doen dan jezelf overgeven aan wat leven je schenkt.

“Hopelijk word je op een dag wakker en zie je in dat ik niet zomaar voor jou heb gekozen. Dat ik heus wel besef dat je niet de vrolijkste bent en dat ik dat helemaal niet erg vind. Dan ben ik wel vrolijker voor ons beiden. Als je maar gelukkig bent. En dat was je met mij, dat weet ik zeker en jij maakte me gelukkiger en completer dan ik ooit ben geweest. Je bent mijn thuis, Ollie.”

Emma Anna, Ooit in september

Characters Ooit in september vertelt het verhaal van Oliver. Oliver worstelt al een hele tijd met depressieve periodes. Hierdoor durft Oliver niet snel naar Lou toe te stappen, terwijl Oliver knikkende knieën en een razend hart van Lou krijgt. Daarnaast is het prachtig om te zien dat zowel Oliver als Lou groeien gedurende het verhaal. Samen bereiken ze diverse hoogtepunten, maar ook enorme diepe dalen. Tevens slepen beide personages gebeurtenissen uit zowel het verleden als het heden met zich mee, die ook invloed hebben op hun leven.

Atmosphere – De sfeer in Ooit in september is erg afhankelijk van de emotionele toestand van voornamelijk Oliver. Zo kan de sfeer soms worden omschreven als prikkelbaar, onrustig, gespannen, romantiek, vriendelijkheid en teleurstelling. Maar al deze verschillende sferen passen wel exact bij dit bijzondere verhaal.

Writing – Emma Anna heeft echt een betoverende schrijfstijl. Door deze schrijfstijl word je meegezogen in het verhaal. Ook worden Oliver en Lou op een prachtige manier neergezet en ook heeft Emma Anna het voor elkaar gekregen dat Oliver en Lou mijn hart hebben veroverd. Daarnaast wordt Ooit in september verteld vanuit het perspectief van Oliver.

Plot – Het plot van Ooit in september is fantastisch! Het is namelijk opgedeeld in drie delen en die delen laten allemaal een bepaalde ontwikkeling zien van de personages gedurende de tijd. In het eerste deel worden Oliver en Lou geïntroduceerd, waardoor je beide personages allebei goed leert kennen. Daarna wordt in het tweede en derde deel de ontwikkeling getoond bij beide personages en hun onderlinge relatie.

Intrigue Ooit in september blijft gedurende het hele verhaal intrigeren. Dit komt mede door de betoverende schrijfstijl en door de hartverwarmende personages. Ook blijf je natuurlijk nieuwsgierig naar hoe het verhaal uiteindelijk gaat eindigen.

Logic – De gebeurtenissen en bovenal de emoties van Oliver en Lou in Ooit in september zijn erg realistisch. Vaak zijn de gebeurtenissen ook het gevolg van keuzes die de personages maken. Ook wordt er aandacht gegeven aan de gebeurtenissen uit zowel het heden als het verleden van Oliver en Lou, die vaak ook invloed hebben op het gedrag van beide personages.

Enjoyment – Al met al is Ooit in september een prachtig verhaal. Ooit in september gaat over zelfacceptatie, voor jezelf opkomen en dromen werkelijkheid laten worden. Tevens hebben Oliver en Lou absoluut een plekje in mijn hart gekregen!

Titel: Ooit in september

Auteur: Emma Anna

Genre: New Adult