Recensie: Omdat ik altijd al de jouwe was – Emma Anna

Marly heeft sinds kort een baantje in een bar dankzij haar vriend Kelvin. Het verdient goed: ze kan er huur en enigszins fatsoenlijk eten mee betalen. Maar natuurlijk vindt Kelvin dat daar wel iets tegenover mag staan. Tja, wat verwachtte ze anders van een man? Een paar dagen na een vervelende gebeurtenis besluit ze, met haar ziel onder de arm, naar een gynaecologenpraktijk te gaan. En alsof het allemaal nog niet erger kan, blijkt haar arts een man te zijn.

Na een bezoek aan zijn spreekuur blijft de jonge vrouw die Marly heet door Robins hoofd spoken. Per stom toeval komt hij haar tijdens zijn dagelijkse hardlooprondje in Central Park tegen. Hij weet zeker dat Marly zich door het leven heen worstelt en wil haar onder zijn hoede nemen. Zijn aanbod valt niet in goede aarde. Begrijpelijk, natuurlijk, maar er is een reden waarom hij extra met haar begaan is. Robin blijkt echter de enige van hen tweeën te zijn die van die reden op de hoogte is…

“‘Denk je dat de doden het fijn vinden als we hen eren met stilte? Of zouden ze het juist fijner vinden als we “leven”?’ … ‘Misschien ertussenin,’ zegt hij zacht. ‘Dat we “leven”, maar wel even aan hen denken.’”

Emma Anna, Omdat ik altijd al de jouwe was

Personages (Characters) Omdat ik altijd al de jouwe was vertelt het verhaal van Marly en Robin. Marly is een jonge meid, maar heeft wel het nodige al meegemaakt. Ze kent haar ouders niet en heeft al in diverse pleeggezinnen gezeten. Maar nu staat ze op eigen benen en probeert door middel van baantjes haar hoofd boven water te houden. Tot één gebeurtenis haar leven compleet verandert. Robin daarentegen heeft zijn zaken aardig op orde, hij is gynaecoloog en heeft samen met zijn zus een praktijk. Echter, ook hij blijkt een niet makkelijke tijd te hebben gehad. Maar vanaf het moment dat Marly en Robin elkaar per toeval tegenkomen, ontstaat er een bijzondere band.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Omdat ik altijd al de jouwe was is erg afhankelijk van de emoties van zowel Marly als Robin. Die kan variëren van vrolijkheid, naar teleurstelling en verdriet en alles er tussenin. De gebeurtenissen uit hun verleden hebben veel invloed op het doen en laten van Marly en Robin en dat heeft dan natuurlijk ook betrekking op hun emoties. Desondanks begint Omdat ik altijd al de jouwe was meer met een droevige sfeer, voornamelijk door de situaties waarin Marly zit. Gaandeweg het verhaal wordt de sfeer wat vrolijker, maar dit blijkt niet continu zo te zijn.

Schrijfstijl (Writing) – Emma Anna heeft Omdat ik altijd al de jouwe was geschreven met haar kenmerken en bovenal betoverende schrijfstijl. Hierdoor word je ten eerste meegezogen in het bijzondere verhaal, waardoor je steeds beter de personages leert kennen. Ten tweede wordt Omdat ik altijd al de jouwe was verteld vanuit de perspectieven van Marly en Robin. Waardoor je echt de personages vanuit verschillende kanten leert kennen en daarnaast ga je hierdoor ook van de personages houden. En dat laatste lukt Emma Anna bijna altijd.

Plot (Plot) Omdat ik altijd al de jouwe was leren we in eerste instantie Marly kennen. Waardoor je meer te weten komt over haar karaktereigenschappen en hoe ze momenteel in het leven staat. Algauw wordt ook duidelijk welke gebeurtenis(sen) zich hebben afgespeeld waardoor ze naar een gynaecoloog moet. Daar ontmoet ze Robin en hij blijkt heel meegaand te zijn. Hij doet ontzettend veel voor Marly en dat heeft dan ook een hele bijzondere reden…

Intrige (Intrigue) Omdat ik altijd al de jouwe was is absoluut een intrigerend verhaal. Dit heeft natuurlijk te maken met de schrijfstijl van Emma Anna, waardoor je van de personages gaat houden. Maar ook gewoon het gehele verhaal met alle geheimen zorgen ervoor dat je Omdat ik altijd al de jouwe was geen moment eigenlijk wilt wegleggen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Omdat ik altijd al de jouwe was zijn voor dit verhaal allemaal erg passend. De verledens van Marly en Robin hebben zo hun bijdragen, maar ook hoe ze met elkaar omgaan en wat voor problemen dat met zich meebrengen zijn passend in het verhaal. Daarbij gaat bij beiden niet alles perfect in het leven, waardoor de gebeurtenissen ook realistischer overkomen.

Amusement (Enjoyment) Omdat ik altijd al de jouwe was is een intrigerend, aangrijpend en wederom een prachtig verhaal geschreven door Emma Anna. De schrijfstijl van Emma Anna zorgt ervoor dat je van de personages, Marly en Robin, gaat houden. Ook al weet je dat niet iedereen de juiste keuzes gaat maken, wat dermate gevolgen zouden kunnen hebben voor hen beiden. Daarbij zijn de meeste gebeurtenissen erg realistisch, alhoewel de ontmoeting tussen Marly en Robin dan wel heel toevallig is. Desondanks laat Omdat ik altijd al de jouwe was wel zien dat vriendelijkheid en innerlijkheid heel belangrijk zijn.

Titel: Omdat ik altijd al de jouwe was

Auteur: Emma Anna

Genre: New Adult