Recensie: Nooit gedacht – Latoya Morris

Recensie: Nooit gedacht – Latoya Morris

Aarde, vierentwintigste eeuw. Ruimtereizen en handel drijven met andere planeten behoren tot het alledaagse leven. Ingenieur en pilote Eavan is een afstammelinge van een meisje genaamd Wendy, dat meer dan drie eeuwen geleden door een vliegende jongen met een panfluit mee is genomen naar een prachtig eiland, waar je nooit volwassenen wordt.

Eavan is er heilig van overtuigd dat haar voorouder het hele verhaal, dat ze in een dagboek heeft opgeschreven, niet uit haar duim heeft gezogen. Samen met haar vriend Chris gaat ze op zoek naar de planeet waarvan zij vermoedt dat Wendy daar ooit terecht is gekomen met de vreemde jongen. Maar ze is niet voorbereid op wat ze daar werkelijk aantreft.

“‘Wat een avontuur was dat, Ef. Alsof we zomaar een sprookjesboek zijn ingestapt, vind je ook niet?’”

Latoya Morris, Nooit gedacht

Personages (Characters) Nooit gedacht vertelt het verhaal van Eavan. Samen met haar vriend Chris is ingenieur en pilote Eavan op zoek naar een planeet. Op deze planeet zou ooit een voorouder van Eavan zijn meegenomen door een vliegende jongeman met een panfluit. Haar voorouder Wendy heeft alles opgeschreven en Eavan wil bewijzen dat deze gebeurtenissen niet zijn verzonnen. Gedurende de zoektocht wordt duidelijk dat Eavan erg avontuurlijk is en ook beschermend richting haar geliefden. Daarnaast is Eavan ook erg standvastig en blijkt haar vriend Chris moediger en vasthoudender dan gedacht, waardoor er soms verrassende keuzes worden gemaakt.

Sfeer (Atmosphere) – Gedurende het hele verhaal hangt er in Nooit gedacht een mysterieuze sfeer. Deze sfeer wordt gecreëerd door geheimzinnige personages en raadselachtige gebeurtenissen op de desbetreffende planeet. Tegelijkertijd hangt er ook een spannende sfeer, vooral op momenten dat er wordt gestreden voor leven en dood. Ook heerst er op diverse momenten een vriendschappelijke en/of romantische sfeer.

Schrijfstijl (Writing) – Latoya Morris heeft Nooit gedacht op een fijne, vlotte en gedetailleerde manier beschreven. Zo is de worldbuilding perfect, waardoor ik alles voor mij zie en ook hebben de personages allemaal hun eigen krachten en karakters gekregen. Daarnaast wordt Nooit gedacht uit verschillende perspectieven verteld, waaronder voornamelijk vanuit het perspectief van Eavan.

Plot (Plot) – Eigenlijk begint Nooit gedacht meteen met Eavan en haar beste vriend Chris die al op zoektocht zijn naar de planeet. Wanneer de planeet is gevonden, vinden er meteen verschillende en raadselachtige gebeurtenissen plaats. Zelf had ik al vrij snel het idee dat de climax van Nooit gedacht al was bereikt, maar toch kwamen er daarna nog veel verrassende wendingen en werden vooral veel dingen nog in details uitgelegd. En tegelijkertijd was het einde van Nooit gedacht nog erg verrassend.

Intrige (Intrigue) Nooit gedacht is een intrigerend verhaal, omdat je natuurlijk wilt weten wie nou precies die vliegende jongen met de panfluit is. Daarnaast zorgen de gebeurtenissen er ook voor dat je maar blijft doorlezen, waardoor je de onbekende en fascinerende personages leert kennen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Nooit gedacht zijn voor een fantasie verhaal erg logisch. Dit komt omdat de gebeurtenissen allemaal een reden hebben en dus niet uit de lucht komen zetten. Toch wist ik vaak wel dat er onverwachte gebeurtenissen aan zaten te komen op diverse momenten, maar wat voor soort gebeurtenissen waren wel verrassend. Het einde van Nooit gedacht daarentegen verraste mij wel volkomen.

Amusement (Enjoyment) – Al met al is Nooit gedacht een heerlijk fantasie verhaal over de zoektocht naar de vliegende jongen met een panfluit. De wereld en de personages worden door Latoya Morris op een gedetailleerde manier beschreven. Soms wist ik dat er onverwachte gebeurtenissen aan zaten te komen. Maar het einde daarentegen was wel erg verrassend. Ik heb dan ook enorm genoten van Nooit gedacht en vooral van alle verschillende soorten personages/karakters.

Titel: Nooit gedacht

Auteur: Latoya Morris

Bladzijdes: 392