Recensie: Nick en Charlie – Alice Oseman

Al twee jaar zijn Nick en Charlie een gelukkig stel. Maar Nick begint na de zomer met zijn studie aan de universiteit en Charlie is doodsbang dat een langeafstandsrelatie gedoemd is om te mislukken.

Hij durft het er alleen niet met Nick, die er heel erg naar uitkijkt, over te hebben. Al hun vrienden zijn ervan overtuigd dat hun relatie alles zal overleven, maar door alle verwachtingen slaat bij Charlie de twijfel toe: is hun liefde sterk genoeg om long distance te overleven?

“‘Hoi,’ zeg ik als hij voor me blijft staan en tegen het hek van de tennisbaan leunt. Ik doe hard mijn best om nog iets te bedenken om te zeggen, maar het enige wat in me opkomt, is: ‘Wat ben je toch knap’ en ‘Ik hou van je’. ‘Hoi,’ zegt hij met een zenuwachtige glimlach.”

Alice Oseman, Nick en Charlie

Personages (Characters) Nick en Charlie vertelt het verhaal, zoals de titel eigenlijk al zegt, van Nick en Charlie. De afgelopen twee jaar hebben Nick en Charlie al het nodige meegemaakt, met ze zijn met elkaar erg gelukkig. Maar nu breekt een moment aan dat Charlie en Nick allebei een andere weg inslaan, oftewel Nick gaat na de zomer naar de universiteit. Hij heeft daar ontzettend veel zin in, maar Charlie helemaal niet. Daarbij vindt Charlie dit moeilijk om aan te geven aan Nick, aangezien Nick zo enthousiast is. Hierdoor verdrukt Charlie zijn gevoelens, maar dat loopt ontzettend uit de hand met als gevolg dat Charlie en Nick in een situatie terechtkomen die ze allebei niet willen.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Nick en Charlie is romantisch, maar ook verdrietig en teleurstellend. De romantische sfeer komt natuurlijk af van de liefde tussen Nick en Charlie, want daar spat ‘normaal’ gesproken de liefde vanaf. Maar daarnaast heerst ook de situatie rondom het feit dat Nick na de zomer naar de universiteit gaat, wat veel verdriet en teleurstelling uiteindelijk met zich meebrengt.

Schrijfstijl (Writing) – Alice Oseman heeft Nick en Charlie op een prachtige manier geschreven en daarnaast bevat Nick en Charlie ook mooie illustraties. Ditmaal wordt Nick en Charlie verteld door middel van een dialoog en zijn de illustraties een toevoeging aan het verhaal.

Plot (Plot) – Nick zit in zijn laatste jaar en gaat na de zomer naar de universiteit. Charlie daarentegen kijkt er niet naar uit en weet niet of een langeafstandsrelatie stand blijft houden. Daarbij vindt Charlie het moeilijk om aan te geven dat hij het hiermee moeilijk heeft en gaat dit gesprek met Nick dan ook uit de weg. Maar uiteindelijk moeten Nick en Charlie wel in gesprek en dat verloopt niet helemaal goed.

Intrige (Intrigue) – De karakters van Nick en Charlie hebben ervoor gezorgd dat Nick en Charlie een intrigerend verhaal is geworden. Daarnaast zorgt de situatie tussen Nick en Charlie er ook voor dat Nick en Charlie blijft fascineren, want hoe gaat Charlie dit kenbaar maken aan Nick en hoe gaan ze er samen uitkomen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Nick en Charlie zijn voor een contemporary verhaal realistisch. Daarbij zijn de emoties en gevoelens van Nick en Charlie wederom erg levensecht, samen met de gevolgen van de keuzes die uiteindelijk worden gemaakt, met de diverse gevolgen.

Amusement (Enjoyment) Nick en Charlie is een intrigerend en ontroerend verhaal. De liefde tussen Nick en Charlie is ontzettend sterk, maar toch zijn er bij Charlie twijfels over de langeafstandsrelatie tussen hen wanneer Nick na de zomer gaat vertrekken naar de universiteit. Dit leidt tot een onverwachte situatie tussen Nick en Charlie, die ze samen moeten zien op te lossen. De emoties en gevoelens die daarbij tevoorschijn komen zorgen er mede voor dat Nick en Charlie een intrigerend verhaal is. En tevens zijn de illustraties van Alice Oseman ook van toegevoegde waarde aan het verhaal.

Best of YA bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Nick en Charlie

Auteur: Alice Oseman