Recensie: Lore – Alexandra Bracken

Recensie: Lore – Alexandra Bracken

Negen goden hebben Zeus verraden. Als straf leven zij elke zeven jaar, zeven dagen lang als stervelingen op aarde. De afstammelingen van de helden van vroeger staan klaar om op hen te jagen. Wie een god doodt, krijgt diens onsterfelijkheid en macht.

Lore Perseous besloot nooit meer mee te doen aan de brute jacht, nadat haar familie tijdens de Agon vermoord werd door een rivaliserende bloedlijn. Al die tijd heeft ze de gedachte aan wraak weggeduwd.

Maar als de strijd opnieuw losbarst, zoeken twee deelnemers haar op: Castor, een doodgewaande vriend, en de zwaargewonde Athena, een van de laatste originele goden.

De godin wil een alliantie sluiten tegen hun gezamenlijke vijand, en daarmee de Agon voor altijd achter zich laten. Maar als Lore zwicht voor de druk van Athena en besluit om haar familie te wreken, kan dat dodelijke gevolgen hebben…

“‘… Ik moest het beetje bij beetje uit haar lospeuteren, en dat was het waard, want ik houd van het zachte hart dat ik onder dat ietwat stugge oppervlak aantrof. Dát was nooit een leugen. Het is echt heel zeldzaam om iemand te vinden die je helemaal accepteert, en dat probeer ik aan haar terug te geven.’”

Alexandra Bracken, Lore

Personages (Characters) Lore vertelt het verhaal van Lore Perseous. Op jonge leeftijd heeft Lore al veel meegemaakt, waaronder het verlies van haar familie. Daarnaast is Lore getraind om op de goden te jagen. Maar ze wil zich niet meer in die wereld begeven. Ondertussen heeft Lore haar leven dan ook redelijk op orde als ze onverwachts weer in contact komt met haar doodgewaande vriend Castor. Deze ontmoeting is totaal onverwachts en daarnaast zag Lore ook niet aankomen dat er opeens een gewonde originele god Athena voor haar deur staat. Door deze contacten wordt Lore weer helemaal meegenomen naar de wereld die ze had verlaten. Uiteindelijk staat Lore voor keuzes die voor haar van levensbelang zijn. Maar ze moet zich ook sterk houden en durven te vertrouwen in zichzelf.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Lore is geheimzinnig en spannend. De geheimzinnige sfeer wordt gecreëerd doordat het vaak onbekend is wat personen te verbergen hebben en wat deze personen nou precies willen. Hierdoor blijft het ook onbekend wat de volgende stap is die sommige personen gaan maken. De spannende sfeer daarentegen wordt mede gecreëerd door de geheimzinnigheid, maar ook door de gebeurtenissen die plaatsvinden die niet zonder gevaar blijken te zijn. En daarnaast natuurlijk of het Lore gaat lukken om zichzelf te blijven en niet te veel te laten meeslepen in alle hectiek die op haar af is gekomen.

Schrijfstijl (Writing) – Alexandra Bracken heeft Lore met een vlotte en fijne schrijfstijl geschreven. Ondanks dat ik vrij weinig weet van de Griekse mythologie zorgde Alexandra Bracken er dan voor dat dit absoluut geen probleem was. Daarnaast krijgen de personages naarmate Lore vorderde steeds meer diepgang, alhoewel er soms nog wel een mysterieuze cirkel rondom diverse personen hangt.

Plot (Plot) Lore begint met dat Lore onverwachts in contact komt met zowel Castor als de godin Athena. Gaandeweg Lore wordt langzaam steeds meer duidelijk over wat Castor en Athena afzonderlijk van elkaar van Lore willen hebben. Maar Lore weet in eerste instantie niet wat ze ermee moet, maar de gehele situatie loslaten kan ze dan ook niet. Tevens wordt ook steeds meer duidelijk over wat Lore allemaal in haar jeugd heeft moeten meemaken en hoe de vriendschap tussen Castor en Lore was. Uiteindelijk wordt Lore opgebouwd naar een spannende climax.

Intrige (Intrigue) Lore is absoluut een intrigerend verhaal. Dit heeft voornamelijk te maken met de personages en dan voornamelijk Lore. Lore heeft bewust diverse keuzes gemaakt in haar leven, maar alles verandert vanaf het moment dat Castor en Athena in haar leven verschijnen. Daarnaast zorgen ook de spannende gebeurtenissen rondom de Goden voor dat Lore fascineert. Mede ook door de spannende opbouw naar uiteindelijk de climax op het einde van Lore.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Lore passen bij dit fantasie verhaal. Daarbij heeft Alexandra Bracken ervoor gezorgd dat de spanning langzaam door middel van gebeurtenissen opbouwt. Daarnaast vindt er ook een fijne afwisseling plaats tussen de voorspelbare en onvoorspelbare gebeurtenissen.

Amusement (Enjoyment) Lore is een geheimzinnig, spannend en intrigerend verhaal. Ondanks de weinige kennis van de Griekse mythologie weet Alexandra Bracken mij toch in het verhaal te trekken en te genieten van onder andere de personage Lore. Door alles wat Lore heeft meegemaakt heeft ze haar oude leven vaarwel gezegd, maar dan verschijnen plotseling Castor en Athena. Vanaf dat moment komt Lore weer helemaal in haar oude leven terecht en daarnaast blijkt zij een belangrijk onderdeel te zijn van het gehele verhaal rondom de Goden. Daarbij weet Alexandra Bracken de spannende gebeurtenissen af te wisselen met zowel voorspelbare als onvoorspelbare gebeurtenissen. Waarbij het tot het einde van Lore spannend blijft wat iedereen nou exact wil en hoe het dus dan ook met alle personages gaat eindigen.

Titel: Lore

Auteur: Alexandra Bracken

Uitgeverij: Blossom Books