Recensie: Kraai & Koninkrijk (De Kraaien #2) – Leigh Bardugo

Deze recensie kan spoilers bevatten van het voorgaande deel.

Kaz en zijn bende hebben een missie volbracht waarvan niemand dacht dat ze hem zouden overleven – ook zijzelf niet. Maar in plaats van de beloofde vette beloning te krijgen, worden de Kraaien dubbel verraden. Ze zullen opnieuw moeten vechten voor hun leven, en met de ontvoering van een belangrijk lid van de bende is dat zwaarder dan ooit.

Terwijl Ketterdam vanwege de gevaarlijke drug jurda parem een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op diverse wereldmachten, doen oude rivalen en nieuwe vijanden een beroep op Kaz’ sluwheid en wordt de loyaliteit van de groep op de proef gesteld. Er dreigt een oorlog in de nauwe en donkere steegjes van Ketterdam – een gevecht om wraak en vergelding dat het lot van de Grisha-wereld uiteindelijk zal bepalen.

“Brekker, zijn Schimmenkoningin en zijn ellendige hofhouding van schurken. Een stel dat geen angst kende, met felle ogen en woest als roofdieren, hongeriger naar wraak dan naar goud.”

Leigh Bardugo, Kraai & Koninkrijk

Personages (Characters) Kraai & Koninkrijk vertelt het verhaal van Kaz, maar ook van zijn bende. Na alles wat ze hebben meegemaakt moeten ze nog steeds strijden voor hun gerechtigheid en veiligheid. Hiermee wordt niet alleen Kaz maar ook de onderlinge band tussen de bendeleden op de proef gesteld. Ondertussen komen ze nieuwe vijanden tegen en moeten ze ook nog strijden tegen de oude vijanden. Helemaal na de ontvoering van een bendelid. Daarnaast gaat alles ook niet helemaal zoals verwacht en moeten sommigen zelfstandig keuzes durven maken.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Kraai & Koninkrijk is geheimzinnig en vooral ook erg spannend. De geheimzinnige sfeer wordt gecreëerd door de onbekende personages, maar ook alles wat iedereen te verbergen heeft. Daarentegen zorgen de avontuurlijke gebeurtenissen ervoor dat er ook een spannende sfeer wordt gecreëerd, mede doordat het soms lang onbekend blijft wat de gevolgen van de gebeurtenissen zijn.

Schrijfstijl (Writing) – Leigh Bardugo heeft Kraai & Koninkrijk met haar kenmerkende, vlotte en fijne schrijfstijl geschreven. Daarnaast wordt Kraai & Koninkrijk verteld vanuit de perspectieven van de bendeleden en Kaz zelf. Hierdoor wordt Kraai & Koninkrijk vanuit meerdere kanten belicht en worden sommige momenten daardoor ook veel duidelijker.

Plot (Plot) Kraai & Koninkrijk gaat verder waar List & Leugens eindigde. Algauw wordt duidelijk dat het niet allemaal even makkelijk blijkt te gaan en dat Kaz en zijn bende van alle kanten worden aangevallen. Met natuurlijk de ontvoering van één van de bendeleden. Daarnaast blijkt niet iedereen betrouwbaar te zijn, wat het nog extra moeilijk maakt. Ook weet niet iedereen wie ze nu wel of niet moeten vertrouwen en wat nu exact de bedoelingen gaat zijn.

Intrige (Intrigue) Kraai & Koninkrijk is een intrigerend verhaal, voornamelijk doordat er continu spannende gebeurtenissen plaatsvinden. Door de verschillende perspectieven, leer je veel over de personages en dan voornamelijk wat hun bedoelingen nu exact zijn. En daarnaast wil je natuurlijk weten hoe het met Kaz en zijn bendeleden gaat aflopen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Kraai & Koninkrijk zijn voor een fantasie verhaal erg passend, mede omdat het ook onverwachte en verwachte gebeurtenissen bevat. Daarnaast bevat Kraai & Koninkrijk ook spannende gebeurtenissen, waarin soms lang onduidelijk blijft hoe deze gebeurtenissen aflopen en wat de gedachte(s) achter de gebeurtenis is.

Amusement (Enjoyment) Kraai & Koninkrijk is een spannend, geheimzinnig en intrigerend verhaal. Daarbij heerst in Kraai & Koninkrijk continu een spannende en fanatieke strijd tussen Kaz samen met zijn bendeleden en de vijand(en). De schrijfstijl van Leigh Bardugo en doordat Kraai & Koninkrijk wordt verteld vanuit meerdere perspectieven geeft een uitstekend beeld van wat er zich allemaal in Kraai & Koninkrijk afspeelt en wat uiteindelijk de keuzes worden die Kaz en zijn bende moeten maken om de vijanden te verslaan.

Titel: Kraai & Koninkrijk

Auteur: Leigh Bardugo

Bladzijdes: 622