Recensie: Koud bloed (Detective Erika Foster #5) – Robert Bryndza

Deze recensie kan spoilers van voorgaande delen bevatten.

Als een koffer met het verminkte lichaam van een jonge man aan de oever van de Theems aanspoelt, is zelfs rechercheur Erika Foster geschokt. Ze heeft al heel wat gruwelen voorbij zien komen in haar carrière, maar dit heeft ze nooit eerder gezien. Terwijl Erika en haar team de zaak voorbereiden leggen ze de link met een ander slachtoffer, een jonge vrouw die twee weken eerder in een vergelijkbaar type koffer werd gevonden.

Erika beseft dat ze op het spoor is van een seriemoordenaar die klaar is om opnieuw toe te slaan. Nog voordat ze een volgende stap kan zetten, wordt zij zelf slachtoffer van een brute aanval. Maar ze is een doorzetter, en niets zal haar tegenhouden. Dan blijkt het leven van twee kinderen van haar collega in gevaar, en wordt de situatie nog nijpender.

“‘Nou, chef, degene die dit op zijn geweten heeft mogen we niet onderschatten. Of moet ik zeggen: “misonderschatten”?’”

Robert Bryndza, Koud bloed

Personages (Characters) Koud bloed vertelt het verhaal van detective Erika Foster, die de zaak onderzoekt van de twee gevonden lichamen in koffers. Bij de vorige zaak is haar ‘vriend’/collega zwaargewond geraakt en sindsdien hangt er een onuitgesproken sfeer tussen de twee. Ondertussen raakt Erika gewond bij een brute aanval wanneer ze onderzoek doet in de zaak van de twee gevonden lichamen. Ze moet gedwongen rusten en ondertussen wordt Erika bewust van haar eigen leven en wat ze nu precies wil. Tegelijkertijd is de zaak nog niet opgelost en blijkt de dader niet makkelijk te vinden.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Koud bloed is, net zoals in de andere delen van de Detective Erika Foster serie, spannend en mysterieus. De spanning wordt gecreëerd doordat het lang duurt voordat ze weten wie nu precies de dader is en daarnaast weet de moordenaar zich lang verborgen te houden. Tevens blijft de reden voor de moorden lang onduidelijk en hangt er ook veel geheimzinnigheid rondom de moordenaar.

Schrijfstijl (Writing) – Robert Bryndza heeft Koud bloed op een vlotte manier geschreven. Daarnaast wordt Koud bloed verteld vanuit de perspectieven van Erika en nog een andere vrouw. Gedurende het verhaal wordt duidelijk wat nou precies de rol van die andere vrouw is. Tegelijk geeft Robert ditmaal veel aandacht aan het privéleven van detective Erika.

Plot (Plot) Koud bloed begint eigenlijk meteen met de vondst van een lichaam in een koffer. Hierna wordt al vrij vlot een link gelegd tussen een eerdere vondst. Daarnaast komt ook al vrij snel het privéleven van Erika ter sprak en gedurende het verhaal zie je dan ook diverse kanten van haar. Verder wordt langzaam ook steeds meer duidelijk over wie nou precies de moordenaar is en waarom diegene de moorden heeft gepleegd.

Intrige (Intrigue) Koud bloed is voornamelijk intrigerend omdat je wilt weten wie de moordenaar is en waarom de moorden zijn gepleegd. Tegelijk blijft ook het privéleven van Erika erg fascineren, want welke keuzes durft ze nu echt voor zichzelf te maken.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Koud bloed zijn voor een thriller vrij logisch. Sommige gebeurtenissen zijn wel voorspelbaar, maar Koud bloed bevat ook enkele plottwists. Ook werden sommige hoofdstukken verteld die zich jaren en/of maanden eerder afspeelden, maar aan het begin van elk hoofdstuk wordt duidelijk aangegeven wanneer het hoofdstuk zich afspeelde.

Amusement (Enjoyment) – Al met al is Koud bloed weer een interessante thriller uit de Detective Erika Foster serie. Jammer genoeg wordt al gauw duidelijk wie de moordenaar is, maar toch blijft het spannend tot het einde. Daarnaast werd dit keer ook meer aandacht besteed aan het privéleven van detective Erika Foster, waarin ze ook een andere kant van zichzelf leert kennen.

Titel: Koud bloed

Auteur: Robert Bryndza

Genre: Thriller