Recensie: In mijn hoofd – Sharon M. Draper

Melody heeft een fotografisch geheugen, toch kan ze niet praten, schrijven en lopen. Hierdoor weet niemand wat Melody wil zeggen en dat ze eigenlijk ontzettend slim is.

Door de cerebrale parese kan Melody haar gedachten niet kwijt. Wat haar eigenlijk totaal hulpeloos maakt. Wanneer Melody een kans krijgt om eindelijk een stem te hebben, pakt ze die kans met beide handen aan. Maar toch blijkt niet iedereen enthousiast te zijn.

‘Gedachten hebben woorden nodig. Woorden hebben een stem nodig.’

Sharon M. Draper, In mijn hoofd

Sharon M. Draper heeft een vlotte schrijfstijl en weet goed tempo in het verhaal te houden. Daarnaast zet ze de liefdevolle personages om Melody heen extra in het zonnetje, waardoor jezelf ook van deze personages gaat houden!

Melody is een tienjarig meisje dat soms ietwat te volwassen overkomt in vergelijking met haar leeftijd. Doordat ze te volwassen overkomt geloofde ik niet het hele verhaal, want hoe kan een kind van tien jaar nu zo denken?! Daarnaast heeft Melody cerebrale parese, een hersenbeschadiging, waardoor ze vrijwel helemaal niets kan. Door mijn medische achtergrond kennis kan ik voor een deel weten wat cerebrale parese inhield, maar na wat meer informatie te hebben opgezocht het een complexe ziekte te zijn. In het verhaal zelf komt helemaal niet naar voren wat eventueel de aanleiding kan zijn geweest of wat nu precies de cerebrale parese van Melody inhoudt. Dit mistte ik ontzettend en het kan ook een goede aanvulling zijn, omdat waarschijnlijk veel lezers niet weten wat cerebrale parese inhoudt.

Melody is een meisje waarvan haar krachten worden onderschat. Ze zit in een speciale klas met andere minder invaliden en haar leraren herkennen niet eens haar intelligentie, want die weten eigenlijk niet hoe ze deze mensen moeten onderwijzen. Dit is wederom een punt dat ik heel apart vindt. Want hoe kunnen nu leraren voor een klas staan die niet eens weten hoe deze kinderen onderwezen moeten worden?! Daarnaast worden haar ‘vijanden’ maar vanuit één kant belicht, waardoor je eigenlijk totaal geen idee hebt waarom ze zo tegen Melody zijn.

In mijn hoofd heeft niet alleen slechte punten, want het grootste gedeelte gaat natuurlijk over hoe het is om met cerebrale parese te moeten leven en wat dit allemaal inhoudt voor de persoon die deze ziekte heeft. Mijn eerste gedachten na het lezen van In mijn hoofd waren dan ook dat het mij vreselijk lijkt om niet mijn gedachtes te kunnen uiten en dat het frustrerend lijkt dat mensen mij niet begrijpen als ik wat probeer te zeggen. En om dit in iemand naar boven te krijgen vind ik toch wel een groot pluspunt!

In mijn hoofd is een indrukwekkend verhaal over een jong meisje dat cerebrale parese heeft en wat deze ziekte allemaal met zich meebrengt!

Titel: In mijn hoofd

Auteur: Sharon M. Draper