Recensie: In het vervloekte hart – Rima Orie

Priya Chkadhari heeft een groot geheim: ze is een bloedkind, geboren tijdens de bloedmaan, en heeft daardoor bijzondere krachten. Priya leeft een zo onopvallend mogelijk leven om niet ontdekt te worden, want bloedkinderen worden gezien als monsters die moeten worden vermoord. Het is benauwend, maar ze lijkt niet aan haar lot te kunnen ontsnappen.

Als Priya op een dag de kans krijgt om een plek te bemachtigen als student in Kuwatta – het grootste militaire fort van het land – grijpt ze die met beide handen aan. Een plek in Kuwatta zou een nieuw leven voor Priya kunnen betekenen. En alles is beter dan haar leven in Disin.

Tot haar verbazing blijken haar krachten in Kuwatta als gave in plaats van als vloek te worden beschouwd. Ze ontmoet er andere bloedkinderen, allemaal met hun eigen krachten, en wordt getraind om mee te kunnen vechten in de guerillaoorlog tegen de kolonisten die Awaran al eeuwenlang in zijn greep houdt. Alleen komt Priya er al snel achter dat er zich ook een groot gevaar in het vervloekte hart van Kuwatta zélf schuilhoudt…

“‘Ik wil me losrukken van… van dít allemaal,’ gilde Priya schril. ‘Ik ben lang genoeg een gevangene zonder stem geweest!’”

Rima Orie, In het vervloekte hart

Personages (Characters) In het vervloekte hart vertelt het verhaal van Priya Chkadhari. Priya heeft als bloedkind bijzondere krachten, waardoor ze door haar moeder altijd op de achtergrond is gehouden. Hierdoor heeft ze ook nooit meegekregen dat mensen om je kunnen geven en ook had ze weinig vrijheid. Haar leven veranderde ook wanneer haar broer wordt getroffen door de bloedmaan, want hij was een van de weinige die wel om haar gaf. Vanaf het moment dat ze besluit om te proberen een plek te bemachtigen in Kuwatta zien we een andere Priya. Ze vecht voor zichzelf, maar uiteindelijk ook voor haar vrienden.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in In het vervloekte hart is een spannend, geheimzinnig en avontuurlijk. De spanning en de geheimzinnigheid komt natuurlijk door de vele spannende en geheimzinnige gebeurtenissen die plaatsvinden in Kuwatta. Hier blijkt veel geheimen verborgen te zijn en ook blijkt er een gevaar rond te lopen. Daarnaast is er een avontuurlijke sfeer wederom door alle gebeurtenissen die in Kuwatta afspelen.

Schrijfstijl (Writing) – Rima Orie heeft In het vervloekte hart met een vlotte en fijne schrijfstijl geschreven. Daarbij wordt In het vervloekte hart verteld vanuit het perspectief van Priya. Daarnaast heeft Rima Orie ook zware onderwerpen in het boek verweven en dat heeft ze op een prachtige manier gedaan.

Plot (Plot) In het vervloekte hart begint meteen met een gebeurtenis die veel te weeg brengt bij Priya. Vanaf dat moment besluit Priya dat ze haar leven ook anders wil inrichten en dat gebeurt ook vanaf het moment dat ze een poging waagt om als student een plek te bemachtigen in Kuwatta. Ook verandert alles als ze in contact komt met andere bloedkinderen. In het vervloekte hart wordt echt geweldig opgebouwd, het begint met een ingrijpende gebeurtenis en gaat verder tot het moment dat alles en iedereen gevaar loopt.

Intrige (Intrigue) – Over het algemeen is In het vervloekte hart een intrigerend verhaal. Echter, soms waren er momenten waar ik mij wel doorheen moest worstelen, maar wat hiervan de reden is kan ik niet precies duiden. Aangezien er continu spannende gebeurtenissen plaatsvinden en het geen moment voorspelbaar is, is In het vervloekte hart wel intrigerend.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in In het vervloekte hart zijn passend bij deze fantasie verhaal. Daarbij dragen de gebeurtenissen bij aan de opbouw van In het vervloekte hart, waardoor het verhaal ook steeds spannender wordt. Tevens is In het vervloekte hart absoluut niet voorspelbaar en het einde van In het vervloekte hart zorgt ervoor dat ik veel meer wil lezen over deze bijzondere wereld.

Amusement (Enjoyment) In het vervloekte hart is een geheimzinnig, avontuurlijk en spannend fantasie verhaal. Rima Orie heeft op een prachtige manier met haar schrijfstijl toch zware onderwerpen in In het vervloekte hart kunnen verweven. Daarbij is het prachtig om Priya zien te ontwikkelen gedurende het verhaal, want in het begin is ze een persoon die weinig liefde kent en uiteindelijk groeit ze uit tot een belangrijke personage. Het einde van In het vervloekte hart vraagt naar meer, want er staat nog ontzettend veel te gebeuren.

Moon bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: In het vervloekte hart

Auteur: Rima Orie