Recensie: Ik moet je verraden – Ruta Sepetys

Roemenië, 1989. De 17-jarige Cristian Florescus droomt ervan om dichter en filosoof te worden. Maar Roemenen zijn niet vrij om te dromen.

Het land is in de greep van een maniakale dictator, Nicolae Ceauşescu, die met harde hand regeert. Leugens, spionage en het zaaien van angst zijn aan de orde van de dag. Als Cristian wordt gechanteerd door de geheime politie staat hij voor een groot dilemma: verraadt hij iedereen van wie hij houdt óf gebruikt hij zijn nieuwe positie om het kwaadaardigste regime in Oost-Europa van binnenuit te ondermijnen?

“We herkennen de volmaakte momenten in het leven niet altijd. Tot het te laat is.”

Ruta Sepetys, Ik moet je verraden

Personages (Characters) Ik moet je verraden vertelt het verhaal van de 17-jarige Cristian Florescu. Cristian woont in het communistische Roemenië van 1989. Algauw wordt duidelijk dat Cristian niet een gewoon leven kan leiden voor een 17-jarige, maar leeft echter onder armoede samen met zijn ouders, zus en grootvader. Daarnaast weten ze niet wie ze nu wel of niet kunnen vertrouwen, want overal blijken spionnen te zitten. Bovendien heeft Cristian ook interesse in de Engelse taal, maar hij wil ook meer weten over de Amerikaanse familie waarbij zijn moeder schoonmaakt. Daarbij moet Cristian ook snel volwassen worden in zijn keuzes, mede door zijn enorme nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen om in vrijheid te mogen leven.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Ik moet je verraden is geheimzinnig, spannend en aangrijpend. De spanning komt voort uit het feit dat Cristian spannende gebeurtenissen meemaakt, die eventueel ook ernstige gevolgen kunnen hebben. Daarbij is het natuurlijk ook geheimzinnig over hoe alles uiteindelijk zal gaan eindigen, maar ook wie nu wel of niet te vertrouwen zijn. En hoe daar natuurlijk het beste mee omgegaan kan worden. De aangrijpende sfeer komt voornamelijk voort uit een aantal droevige gebeurtenissen, maar ook bij wel wat positievere gebeurtenissen.

Schrijfstijl (Writing) – Ruta Sepetys heeft Ik moet je verraden met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Daarbij zijn de hoofdstukken in Ik moet je verraden zijn vrij kort, waardoor de hoofdstukken makkelijk en vlot weglezen. Daarnaast zorgt Ruta Sepetys er ook voor dat het geen enkel moment saai is in Ik moet je verraden, want elke keer vindt er weer een bijzondere gebeurtenis plaats waarover je moet nadenken.

Plot (Plot) – Meteen vanaf de eerste bladzijde in Ik moet je verraden word je meegenomen naar het communistische Roemenië in 1989. Samen met Cristian wordt duidelijk hoe Roemenië er op dat moment heeft voorgestaan en wat er nog te verwachten is. Gaandeweg het verhaal wordt ook duidelijk dat het niet eenvoudig is om in Roemenië te leven toentertijd en dat vrijheid voor Cristian en alle andere Roemenen nog ontzettend ver weg blijkt te zijn. Maar stap voor stap wordt duidelijk wat Cristian beleeft en wat hij ooit hoopt te bereiken.

Intrige (Intrigue) Ik moet je verraden is een intrigerend verhaal, voornamelijk omdat je wilt weten hoe Cristian zich staande houdt in dit communistische regime. Daarnaast blijf je ook doorlezen omdat je wilt weten wie nu wel of niet te vertrouwen zijn, ook al kunnen dat juist de personen zijn waarvan je het überhaupt niet verwacht.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Ik moet je verraden zijn allemaal vrij realistisch en logisch voor de wat het verhaal wil vertellen. Daarnaast zijn een aantal van deze gebeurtenissen voorspelbaar, maar ook een groot deel absoluut niet. En dit zijn voornamelijk gebeurtenissen met betrekking tot de geheime politie en wie nu wel of niet te vertrouwen zijn.

Amusement (Enjoyment) Ik moet je verraden is een aangrijpend, spannend en geheimzinnig verhaal over het Roemenië van 1989. De 17-jarige Cristian leeft in het communistische Roemenië en hij heeft dan ook ontzettend veel te lijden. Gaandeweg het verhaal wordt duidelijk voor welke problemen Cristian komt te staan en wat voor overwegingen hij dient te nemen. Daarbij moet Cristian snel volwassen worden en daarbij laat hij ook een enorme hoeveelheid doorzettingsvermogen zien. Dit komt tot uiting mede door de fijne en vlotte schrijfstijl van Ruta Sepetys. Die absoluut voor een enorme meeslepend verhaal heeft gezorgd.

Luitingh Sijthoff bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Ik moet je verraden

Auteur: Ruta Sepetys