Recensie: Hine – Lotte Kok

Recensie: Hine – Lotte Kok

Ooit klopte alles. Ooit woonde Hine met haar moeder in een plaggenhutje, jaagden ze op everzwijnen, leefden ze schouder aan schouder. Nu klopt niets meer. Hines moeder is weg. Haar dochter heeft ze naar familie gestuurd, waar het leven stijf en vreugdeloos is.

Wanneer Hine veertien jaar is, krijgt ze te horen dat de persoon die het meest van haar houdt in het naastgelegen bos is. Maar iedereen die het bos betreedt, komt er nooit meer uit. Zodra er een plaag uitbreekt, heeft Hine het gevoel dat ze geen andere keuze meer heeft en rent ze het bos in. Daar is het nog duisterder dan verwacht.

“‘We zijn niet perfect,’ zei Giacomo. ‘Mens niet en dier niet. We kennen allemaal angst en we doen allemaal dingen waar we laten spijt van hebben. Maar dat neemt niet weg dat we bij elkaar horen, Hine.’”

Lotte Kok, Hine

Personages (Characters) Hine vertelt het verhaal over de veertienjarige Hine. Op achtjarige leeftijd heeft haar moeder haar naar familie gestuurd. Dit bleek uiteindelijk langer te duren dan Hine in eerste instantie had verwacht. Bij haar familie zit Hine totaal niet op haar plek. Ze is namelijk het buitenleven gewend, zoals het jagen en het wonen in een plaggenhutje. Uiteindelijk wanneer er een plaag uitbreekt maakt Hine een keuze om te ontsnappen en naar het duister bos te gaan. Daarbinnen blijkt alles niet zo makkelijk te verlopen als ze in eerste instantie had gehoopt.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Hine is geheimzinnig, spannend en duister. Deze sfeer wordt gecreëerd door de vele onheilspellende gebeurtenissen in het bos. Daarbij blijkt dat Hine eigenlijk ontzettend weinig weet en niet de makkelijkste gebeurtenissen voor de kiezen krijgt.

Schrijfstijl (Writing) – Lotte Kok heeft Hine met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Echter, de hoofdstukken in Hine zijn beste wel lang. Wanneer deze hoofdstukken kortere zouden kunnen worden gemaakt, zou Hine nog een vlotter verhaal kunnen worden. Daarnaast heeft Lotte Kok ervoor gezorgd dat gedurende het verhaal er steeds meer bekend wordt over de achtergrond van Hine, maar ook haar karakter wordt steeds duidelijker. Tevens heeft Lotte Kok van Hine een mooie en moderne vertelling vol met magie en symboliek van gemaakt.

Plot (Plot) Hine begint met dat Hine bij haar familie woont en haar moeder is verdwenen. Gaandeweg wordt het steeds duidelijker wat er zich tussen Hines achtste en veertiende heeft afgespeeld en waarom ze nu voor een keuze staat om te vertrekken. Vervolgens wordt duidelijk wat Hine allemaal voor haar kiezen krijgt in het bos en voor welke keuze(s) ze staat. En natuurlijk of ze ooit haar moeder kan terugvinden.

Intrige (Intrigue) Hine is een behoorlijk intrigerend verhaal. Voornamelijk omdat je wilt weten of Hine ooit haar moeder gaat terugvinden. Maar ook door alle gebeurtenissen die ze meemaakt en hoe ze daar uit komt of mee omgaat. Echter, de lengte van de hoofdstukken is wel een klein minpuntje, want hierdoor was het soms wel even door de hoofdstukken heen worstelen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Hine passen over het algemeen erg goed bij het verhaal. Natuurlijk waren de meeste gebeurtenissen niet heel realistisch, maar daar gaat het natuurlijk niet over in dit verhaal. Desondanks zitten de gebeurtenissen vol met kwaad, verleiding en zonde en daar heeft Hine allemaal mee te strijden.

Amusement (Enjoyment) Hine is een geheimzinnig, spannend en duister verhaal, die vol zit met kwaad, verleiding en zonde. Daarbij heeft Lotte Kok van Hine een mooie en moderne vertelling vol met magie en symboliek van weten te maken. De veertienjarige Hine krijgt dan ook veel te verduren vanaf het moment dat ze besluit om bij haar familie weg te lopen. Ze geraakt in het bos en daarin blijken vele onheilspellende gebeurtenissen op haar pad te liggen. Gaandeweg wordt Hine steeds volwassener door alle keuzes die ze moet maken, maar ook zij krijgt te maken met tegenslagen. Maar uiteindelijk wordt ook de lezer aan het denken gezet met alles waar Hine mee te maken krijgt, want er zitten ook lagen in verschillende gebeurtenissen die jouw gedachten laten nadenken.

Uitgeverij Lebowski bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Hine

Auteur: Lotte Kok