Recensie: Het Bouwplan – Frank van Dongen

Het Bouwplan is een rauwe, filosofische SF-thriller over een donkere, verre toekomst. De mens is gestrand op een lang vergeten wereld van het duizend eilanden experiment, verstrikt in een meedogenloze oorlog tegen zijn eigen natuur en tegen een buitenaardse kracht, worstelend op de rand van uitsterven. Protagonist Ralen wordt meegesleurd in de levensgevaarlijke zoektocht naar een gefossiliseerde vijand die zijn vernietigende krachten nog niet heeft verloren.

Niemand weet waar het Bouwplan vandaan komt, waarom het ooit op de wereld strandde en waardoor het in zes zones en duizenden fragmenten uiteen is gevallen. Iedereen die ooit in contact komt met het Bouwplan verandert in een Reiziger die tot het einde van zijn leven gebukt gaat onder een ondraaglijk verlangen om de fragmenten van het Bouwplan te herenigen.

Zo ook de a-sterfelijke Ralen, die ouder is dan hij zich kan herinneren en kampt met gaten in zijn geheugen. Tijdens zijn dwangmatige zoektochten door de intercontinentale tunnelstelsels, ervaart hij af en toe flashbacks van de bitter eenzame reis door de verboden leegte die hem eraan herinnert dat een onbekende vijand van ver onderweg is naar de wereld van het Bouwplan. Dit zijn zeldzame momenten waarop Ralen ook rationeel beseft dat hij moet doorgronden wat de ware aard, oorsprong en betekenis is van het Bouwplan. Het is de laatste strohalm van hoop, het enige middel dat misschien nog kan voorkomen dat de mensheid uitsterft.

“‘Alle Reizigers lijden aan geheugenverlies, maar ook dat vergeten we weer.’”

Frank van Dongen, Het Bouwplan

Personages (Characters) Het Bouwplan vertelt het verhaal van protagonist Ralen. Niemand weet de gehele geschiedenis van het Bouwplan en daarnaast is het Bouwplan in duizenden fragmenten over zes zones verspreid. Ralen is ooit in contact gekomen met één van de fragmenten van het Bouwplan, waardoor hij alleen nog maar opzoek is naar de andere fragmenten. Tegelijk heeft de a-sterfelijke Ralen last van geheugenverlies, waardoor hij zelfs niet weet hoe oud hij nu precies is. Gaandeweg de zoektocht ontvangt Ralen diverse flashbacks over een onbekende vijand. Daarnaast wordt de betekenis van het Bouwplan steeds belangrijker.

Sfeer (Atmosphere) – In Het Bouwplan hangt vooral een mysterieuze sfeer. Zo zijn de personages en de verschillende zones erg mysterieus en onbekend. Maar ook de onderlinge verhoudingen tussen de personages en ieders gedachte over het Bouwplan zijn erg raadselachtig.

Schrijfstijl (Writing) – Frank van Dongen heeft Het Bouwplan op een vlotte manier geschreven. Daarbij hebben de hoofdstukken een perfecte lengte, maar helaas was de worldbuilding wel wat minder. Dit komt voornamelijk om er weinig over de verschillende zones wordt beschreven gedurende het verhaal en daarnaast werd er ook snel tussen de verschillende zones gewisseld zonder dat je het exact soms doorhad.

Plot (Plot) – Vanaf de eerste bladzijde vind ik Het Bouwplan erg chaotisch overkomen. Dit komt ten eerste omdat de hoofdpersonage Ralen erg verwarrend kan overkomen door zijn geheugenverlies en dus ook weinig weet over zijn verleden. Ten tweede wordt er snel en vooral veel gewisseld tussen alle zones, waardoor je echt weinig over deze verschillende gebieden te weten komt. Gaandeweg merk je vooral dat alles in Het Bouwplan draait om het Bouwplan.

Intrige (Intrigue) – Doordat ik het moeilijk vond om Het Bouwplan echt goed te volgen, vond ik Het Bouwplan dus niet intrigeren. De rode draad in Het Bouwplan is wel heel duidelijk, maar alles daaromheen turbulent beschreven. Ook voelde ik helaas geen connectie met de hoofdpersonages Ralen. Gaandeweg het verhaal had ik nog gehoopt dat het einde toch iets spectaculairs zou zijn, maar dat viel eigenlijk tegen.

Logica (Logic) – Diverse gebeurtenissen in Het Bouwplan vond ik erg apart en daardoor niet van toegevoegde waarde aan het verhaal. De overige gebeurtenissen hadden zowel direct als indirect te maken met de fragmenten van het Bouwplan. Daarnaast zorgde het overzicht aan het einde van Het Bouwplan voor veel meer duidelijkheid en logica van het verhaal.

Amusement (Enjoyment) Het Bouwplan is een erg mysterieus science fictie verhaal. Gedurende het hele verhaal bleven veel dingen voor mij onduidelijk, zoals hoe de verschillende zones er nou precies uitzien maar ook de onderlinge connecties van de personages. Het overzicht aan het einde van Het Bouwplan bracht veel duidelijkheid en logica, waardoor je wel kunt zeggen dat het absoluut een goede keuze is geweest om dit aan het boek toe te voegen. Desondanks voldeed Het Bouwplan helaas nog niet aan mijn verwachtingen, want deze verwachtingen waren voornamelijk gebaseerd op de Ontdekking van de mens serie van Frank van Dongen.

Titel: Het Bouwplan

Auteur: Frank van Dongen

Bladzijdes: 304