Recensie: Het bloemenmeisje – Anya Niewierra

In 1988 wordt een verwilderde tiener naast het lichaam van haar moeder gevonden in de Franse Pyreneeën. Het meisje krijgt de naam Nina Fleurie, het bloemenmeisje. De moord wordt echter nooit opgelost.

Dertig jaar later is Nina een zakelijk succesvolle vrouw, maar echter is ze ook een zonderling. Totaal onverwachts komt ze erachter dat ze een tweelingzus heeft. Samen gaan ze opzoek naar de waarheid achter de moord op hun moeder. Maar dan verdwijnt plotseling haar zus en heeft iemand het ook op Nina gemunt.

‘Met de kennis van nu weet ik dat ik destijds elke dag de confrontatie met de dood aanging. En toch was ik niet bang. Het gevaar was een deel van mijn leven, ik was ermee opgegroeid.’

Anya Niewierra, Het bloemenmeisje

Door de fijne en vlotte schrijfstijl van Anya Niewierra wordt je meteen in het verhaal getrokken. Samen met de spanning en het fijne leestempo blijf je maar lezen, omdat je het antwoord wilt weten op de vraag: wie heeft de moeder van Nina vermoord? Daarnaast wordt het verhaal vertelt vanuit het perspectief van Nina.

Nina is een vrouw die als kind samen met haar moeder veertien jaar lang op een berg heeft gewoond. Hierdoor is ze nu liever alleen en probeert ze plekken met veel mensen te ontwijken. Ook heeft ze een affiniteit met bloemen en heeft ze hier ook haar werk van gemaakt. Op een dag wordt ze geconfronteerd met haar tweelingzus Thea. Vanaf het eerste moment hebben de zussen een klik en gaan ze opzoek naar de antwoorden om de moord van hun moeder op te lossen.

Vanaf de eerste pagina worden er veel personages geïntroduceerd. Om hierin een overzicht te creëren is er aan het begin van het boek een tabel geplaatst. Helaas is dit dan allemaal in tekstvorm en is het lastig om het te visualiseren. Eventueel kan in een toekomst iets van een stamboom worden geplaatst om het makkelijker te begrijpen en eventueel kun de lezer dan ook sneller terugbladeren om het snel te overzien. Tevens speelt het verhaal zich af in drie landen: Nederland, België en Frankrijk. Soms was ik wel een beetje kwijt welke plaats nu in welke land lag. Dit zou eventueel kunnen worden opgelost om een klein kaartje aan het begin te plaatsen, met de belangrijkste plaatsen uit het verhaal. Een heel goed punt uit Het bloemenmeisje is dat de elk hoofdstuk een titel heeft waarin duidelijk wordt waar deze scene zich afspeelde, welk dagdeel het was en welke datum.

Helaas waren diverse scenes in Het bloemenmeisje al voorspelbaar, maar toch zaten er ook scenes bij die boordevol zaten met verrassende wendingen. Ook had Het bloemenmeisje een open einde, waardoor het nog onbekend is hoe het met Nina is geëindigd.

Het bloemenmeisje is een spannend, mysterieus en intrigerend verhaal. Daarnaast heet Het bloemenmeisje een uitstekende opbouw. Het begint met de introductie van de personages en het wordt ook meteen duidelijk wat Nina nog weet van het moment dat ze bij het lichaam van haar dode moeder wordt weggehaald. In het midden worden steeds meer vragen uit het verleden beantwoord en het einde staat vol met spanning om het uiteindelijke antwoord te krijgen.

Luitingh-Sijthoff bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Het bloemenmeisje

Auteur: Anya Niewieraa