Recensie: Gruwelijk spel – Mirjam Hildebrand

Om het 24-jarige bestaan van pretpark Joyride te vieren, organiseert het pretpark de ‘Doodskist Dare’. Tijdens de ‘Doodskist Dare’ moet één teamlid 24 uur in een doodskist liggen en samen met zijn/haar andere teamleden strijden tegen andere teams in vijf bloedstollende opdrachten. De uiteindelijke winnaar ontvangt duizend euro!

De zestienjarige Daantje besluit om samen met haar vrienden Nora, Aron en de leuke Stan de uitdaging aan te gaan. Daantje is de persoon die 24 uur in de doodskist moet liggen, maar ondertussen moet ze samen met haar vrienden de spannende opdrachten uitvoeren. Maar de opdrachten blijken spannender dan ze op voorhand dachten, want tijdens de opdrachten blijkt Daantjes vriendin Nora steeds in gevaar te zijn. Hierdoor begint Daantje te twijfelen: probeert iemand het spel te saboteren of hoort het bij het spel?

‘Waarom zou je het willen? In die doodskist liggen, bedoel ik. Die opdrachten zijn misschien wel leuk, maar dat liggen in die kist…’

Mirjam hildebrand, gruwelijk spel

Mirjam Hildebrand heeft een makkelijke en vlotte schrijfstijl, dat ook nog eens past bij de doelgroep van Gruwelijk spel. Daarnaast wordt Gruwelijk spel verteld vanuit het perspectief van Daantje. Hierdoor weet je wat Daantje denkt, voelt, ziet en beleeft tijdens het spelen van de ‘Doodskist Dare’ uitdaging.

Daantje is een zestienjarige meid dat door een moeilijke periode gaat. Haar moeder is ernstig ziek, waardoor de resultaten op school ook tegenvallen. Haar beste vriendin Nora heeft een relatie met Aron en haalt daarentegen uitstekende cijfers. Wanneer Nora met de flyer aankomt van de ‘Doodskist Dare’ besluiten de meiden om samen met hun vrienden eraan deel te nemen. Verder krijg je weinig achtergrondinformatie over de vrienden van Daantje en Nora. Ook hebben Daantje en Nora weinig tot geen diepgang, dit kan mede komen doordat het verhaal nog geen honderd pagina’s bevat.

In deze honderd pagina’s krijgt Mirjam het voor elkaar om de spanning op te bouwen. Ook duwt Mirjam je in een bepaalde richting om de dader te zoeken. Uiteindelijk blijkt de daadwerkelijke dader iemand te zijn die je niet zag aankomen. Tevens krijg je na de onthulling van de dader ook te weten waarom Nora de hele tijd in gevaar werd gebracht. Desondanks heb ik het gevoel dat hier nog informatie ontbreekt en dat het nog iets beter had gekund.

Gruwelijk spel is een spannende thriller met een onverwachte dader die een bijzondere aanleiding heeft om Daantjes beste vriendin in levens gevaar te brengen. Daarnaast is Gruwelijk spel een uitstekend boek voor jeugdige YA-lezers die van thrillers houden!

Kluitman bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Gruwelijk spel

Auteur: Mirjam Hildebrand