Recensie: Gelukkig tegen de wereld (Gioia #2) – Enrico Galiano

De wereld is niet te vertrouwen en daarom kun je maar beter nergens meer in geloven, vindt Gioia. Uiteindelijk verlaat iedereen je toch – zoals haar vriend Lo heeft gedaan. Wanneer ook haar filosofiedocent haar vertrouwen beschaamt, stopt ze met school. Haar notitieboekje met bijzondere woorden ligt vergeten in de vuilnisbak.

Het enige wat ze nog op lijkt te kunnen rekenen zijn de geheimzinnige telefoontjes van een anonieme beller, die ze De Zwijger noemt. Ze vindt de telefoontjes niet vervelend, en stort zelfs haar hart bij hem – of haar? – uit. Maar wie is de beller? En wat wil hij toch van haar?

“‘Ja, dus je snapt me heel goed. Ik weet dat er een uiterst competitieve wereld voor je ligt, waar vaak oneerlijke dingen gebeuren, waar het alleen maar droom om winnen. Wat ik in de les probeer te doen is jullie laten zien dat je ook kunt kiezen voor een andere wereld, daarbuiten. En dat als je je alleen maar fixeert op wat er mis is, het risico bestaat dat je niet meer ziet hoeveel moois er aan de andere kant van dat raam te vinden is. Dat je je neerlegt bij wat je vlak voor je neus ziet.’”

Enrico Galiano, Gelukkig tegen de wereld

Personages (Characters) Gelukkig tegen de wereld vertelt het verhaal van Gioia. Haar vriend Lo heeft haar verlaten en vanaf het moment dat haar filosofiedocent haar vertrouwen beschaamt, hoopt ze nergens meer op. Ze gaat niet meer naar school, maar weet ook niet wat ze eigenlijk wel wil doen. Tevens heeft ze het fotograferen opgegeven en ook haar albekende notitieboekje gebruikt ze niet meer. Toch weet ze bij iemand haar hart te kunnen luchten, een anonieme beller, oftewel De Zwijger. Maar ook een gebeurtenis uit het verleden blijkt veel invloed te hebben op Gioia.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Gelukkig tegen de wereld is voornamelijk gebonden aan de emoties van Gioia. En die emoties kunnen variëren van gelukkig tot aan verdrietig, vooral omdat Gioia ontzettend veel met zichzelf bezig is. Daarnaast lijken ook emoties van anderen veel invloed op haar te hebben.

Schrijfstijl (Writing) – Enrico Galiano heeft Gelukkig tegen de wereld met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. De hoofdstukken van Gelukkig tegen de wereld zijn over het algemeen vrij kort. Maar daarnaast wist ik in eerste instantie niet wat de hoofdstukken die een gebeurtenis uit het verleden vertelde van toevoeging was op Gelukkig tegen de wereld. Uiteindelijk wordt dit langzaam duidelijker in het verhaal.

Plot (Plot) Gelukkig tegen de wereld begint met dat Gioia’s vriend Lo haar verlaat. Gaandeweg wordt ook duidelijk wat er mis gaat tussen Gioia en haar filosofiedocent. Maar ook wie nu uiteindelijk De Zwijger is. En waarom een gebeurtenis uit het verleden nou zoveel invloed hebben op Gioia. Vele gebeurtenissen hebben een bepaalde invloed op Gioia, waardoor er uiteindelijk zowel een geestelijke als filosofische ontwikkeling bij Gioia zichtbaar wordt.

Intrige (Intrigue) Gelukkig tegen de wereld is opzich een intrigerend verhaal. Ik vond soms het alleen wel ietwat langdradig. Maar desondanks zitten er veel gebeurtenissen die een onderliggende boodschap meebrengen. Wat Gelukkig tegen de wereld absoluut een fascinerend verhaal maakt. En uiteindelijk wordt duidelijk wie De Zwijger is en hoe Gioia met alles omgaat.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Gelukkig tegen de wereld zijn voor dit verhaal vrij logisch. Het verhaal bevat bijzondere boodschappen, maar daarbij laat het ook zien dat Gioia een bijzonder persoon is.

Amusement (Enjoyment) Gelukkig tegen de wereld is wederom een prachtig en bijzonder verhaal geschreven door Enrico Galiano. Gioia heeft nog weinig vertrouwen en is niet meer gelukkig nadat haar vriend Lo haar heeft verlaten en ze haar filosofiedocent niet meer kan vertrouwen. Maar dan kan ze onverwachts alles kwijt bij een anonieme beller. Gaandeweg wordt duidelijk dat Gioia niet meer de Gioia is die we kende, omdat diverse gebeurtenissen haar hebben veranderd. Maar langzamerhand raakt ze betrokken bij een mooie gebeurtenissen, die haar ook goed lijken te doen.

Luitingh Sijthoff bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Gelukkig tegen de wereld

Auteur: Enrico Galiano