Recensie: Een verschrikkelijk geheim – Cathy Glass

Cathy is al vijfentwintig jaar pleegouder en heeft al meer dan honderd kinderen onder haar hoede gehad. In dit hartverscheurende boek beschrijft ze het heftige en waargebeurde verhaal van Tilly. Tilly haat haar stiefvader Dave. Hij misbruikt haar moeder, maar haar moeder weigert hem te verlaten. Bang voor haar eigen veiligheid vraagt Tilly om opgenomen te worden in een pleeggezin, en ze wordt bij Cathy geplaatst. Wanneer Tilly een schram op haar wang heeft als ze terugkomt van een bezoek aan haar moeder en stiefvader, maakt Cathy zich steeds meer zorgen over Daves gedrag. Vooral als ze ontdekt dat hij Tilly heeft overladen met cadeautjes.

Ook om haar eigen dochter Lucy maakt Cathy zich ongerust. Lucy is zwanger van haar vriend die ze nog maar net kent en moet bedenken of ze het kind zal houden. Een moeilijke beslissing die de rest van haar leven zal beïnvloeden.

“‘Zo erg is het niet, toch, om hier te wonen?’ ‘Nee, het is hier leuk, maar ik maak me zorgen om mama. Ik voel me schuldig dat ik er niet voor haar ben.’”

Cathy Glass, Een verschrikkelijk geheim

Personages (Characters) Een verschrikkelijk geheim vertelt het verhaal van pleegmoeder Cathy. Cathy heeft al meer dan honderd pleegkinderen voorbij zien komen. Maar dan wordt Tilly bij haar geplaatst. Tilly komt in een warm en hecht gezin terecht en langzaam wordt ook duidelijk uit welke heftige situatie Tilly afkomstig is. Met al haar ervaringen probeert Cathy dan ook om Tilly een stabiele situatie te bieden. Tegelijkertijd maakt Cathy zich ook zorgen om één van haar eigen kinderen. Ondanks alles weet Cathy voor alle (pleeg)kinderen een warm thuis te bieden en ze de nodige aandacht te geven, waarbij respect en eerlijkheid het allerbelangrijkste is.

Sfeer (Atmosphere) – In Een verschrikkelijk geheim heerst voornamelijk een warme sfeer. Die sfeer wordt voornamelijk door Cathy gecreëerd, omdat ze voor al haar (pleeg)kinderen het beste wil. Maar op momenten dat duidelijk wordt wat Tilly allemaal heeft moeten meemaken, heerst er een verdrietige en boze sfeer.

Schrijfstijl (Writing) – Cathy Glass heeft Een verschrikkelijk geheim op een fijne en vlotte manier geschreven. Daarbij wordt duidelijk wat het allemaal inhoudt om een pleegouder te zijn, maar ook wat dat allemaal van invloed heeft op de rest van het gezin. Ook heeft Cathy Glass algauw duidelijk gemaakt wat de karakters van alle personages zijn, vooral omdat die karakters veel invloed hebben op het verhaal.

Plot (Plot) Een verschrikkelijk geheim begint eigenlijk meteen met de zwangerschap van Lucy en de plaatsing van Tilly in het pleeggezin. Gedurende het verhaal wordt dan ook duidelijk wat Tilly allemaal heeft moeten meemaken. Maar ook hoe haar leven is veranderd vanaf het moment dat ze bij Cathy in het gezin terecht is gekomen. Tegelijkertijd laat Een verschrikkelijk geheim zien waar Cathy als (pleeg)moeder mee te dealen krijgt.

Intrige (Intrigue) Een verschrikkelijk geheim is op diverse aspecten een intrigerend verhaal. Zo was ik erg benieuwd hoe Cathy als (pleeg)moeder alles aanpakt. Maar daarnaast ook hoe Tilly in het pleeggezin terechtkom en hoe ze met de hele situatie omgaat.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Een verschrikkelijk geheim zijn erg realistisch en daardoor ook logisch. Hierdoor heb ik een idee gekregen hoe de pleegzorg in Groot-Brittannië is geregeld. En daarnaast hebben de gebeurtenissen laten zien wat de impact is van pleegzorg op iedereen die ermee te maken heeft.

Amusement (Enjoyment) – Al met al is Een verschrikkelijk geheim een intrigerend en informatief verhaal. Je leert namelijk hoe de pleegzorg in elkaar zit, maar ook wat de impact van pleegzorg is op iedereen die ermee te maken krijgt. Tegelijkertijd wordt Een verschrikkelijk geheim een intrigerend verhaal door het verhaal van zowel pleegkind Tilly als pleegmoeder Cathy. Beiden hebben namelijk zo hun eigen meningen en gedachtes over diverse situaties, maar juist hoe ze samen met de hele situatie omgaan heeft bij mij veel indruk achtergelaten.

Boekerij bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Een verschrikkelijk geheim

Auteur: Cathy Glass