Recensie: Een eed zo duivels (Vervloekt #3) – Brigid Kemmerer

Deze recensie kan spoilers van de voorgaande delen bevatten.

Rhen heeft zestig dagen om de heerschappij over Sinteldaal uit handen te geven voordat Grey het met geweld zal innemen. Nu iedereen weet dat ze broers zijn, is het rijk verdeeld: sommigen blijven achter prins Rhen staan, anderen hopen op betere tijden met Grey aan de macht. Wat niemand weet is dat Rhen moet buigen voor de grillen van tovenares Lilith. Wat zal zij doen met Sinteldaal als Grey wint?

Ondertussen lukt het Lia Mara niet om het vertrouwen van het volk van Syhlvoorde te winnen. In tegenstelling tot haar moeder, kan ze niet met harde hand regeren. Tot onvrede van haar onderdanen. Terwijl de laatste dag van Greys ultimatum steeds dichterbij komt, vraagt Lia Mara zich af of ze de koningin kan zijn die haar land nodig heeft.

Loyaliteit wordt op de proef gesteld, liefde staat onder druk en een gevaarlijke vijand keert terug in dit epische slot van de Vervloekt-trilogie!

“Je hebt niets verpest. Je weerhield me ervan om iets te doen wat ik niet ongedaan kon maken.”

Brigid Kemmerer, Een eed zo duivels

Personages (Characters) Een eed zo duivels vertelt het verhaal van Rhen, Harper, Grey en Lia Mara. Rhen en Harper verblijven in Sinteldaal, terwijl Grey bij Lia Mara in Syhlvoorde is aangesloten. Daarbij staan Rhen en Grey tegenover elkaar en beiden bereiden zich voor op de oorlog die eventueel losbarst. Tegelijkertijd wordt Rhen wederom geteisterd door tovenares Lilith en dat drijft hem dan ook bijna tot wanhoop. Ondertussen stelt Grey een ultimatum voor richting Sinteldaal, maar hij krijgt opeens onverwachts bezoek van een oude bekende die hem om hulp vraagt. Harper en Lia Mara blijken daarnaast ontzettend sterke, maar zeker ook invloedrijke vrouwen te zijn. Ze willen allebei het liefst hetzelfde, namelijk vrede tussen Sinteldaal en Syhlvoorde zonder dat daarvoor gestreden moet worden met geweld.

Sfeer (Atmosphere) – In Een eed zo duivels heerst een geheimzinnige maar ook een gespannen sfeer. De geheimzinnigheid komt doordat onbekend is wat diverse personen nou precies willen en vooral wat ze te verbergen hebben. Daarnaast blijft Een eed zo duivels continu spannend, aangezien je constant het idee hebt dat er wat onverwachts staat te gebeuren en ook omdat je niet weet hoe diverse personages omgaan met alles verschrikkelijke gebeurtenissen.

Schrijfstijl (Writing) – Brigid Kemmerer heeft Een eed zo duivels met haar fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Daarbij wordt Een eed zo duivels verteld vanuit de perspectieven van Rhen, Harper, Grey en Lia Mara. Hierdoor heeft Brigid Kemmerer ervoor gezorgd dat het laatste deel in de Vervloekt serie dus door alle hoofdpersonages wordt verteld en het verhaal dus ook vanuit meerdere kanten wordt belicht. Daarnaast heeft Brigid het voor elkaar weten te krijgen om de verschillende werelden en personages met elkaar te verbinden.

Plot (Plot) Een eed zo duivels begint eigenlijk met de stand van zaken op dat moment in zowel Sinteldaal als Syhlvoorde. Gaandeweg het verhaal blijken de vrouwen Harper en Lia Mara een bepaalde invloed uit te oefenen op de omstandigheden rondom de strijd tussen Sinteldaal en Syhlvoorde. Uiteindelijk heeft Een eed zo duivels door verrassende wendingen een spannend einde.

Intrige (Intrigue) – Het eerste gedeelte van Een eed zo duivels is ietwat aan de saaie kant. Maar vanaf het moment dat er veranderingen optreden in de keuzes van zowel Rhen als Grey verandert dit helemaal. Sinds dat moment is Een eed zo duivels erg spannend en daardoor ook moeilijk om weg te leggen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Een eed zo duivels zijn voor een fantasie verhaal erg logisch. Daarbij zijn er spannende en onverwachte gebeurtenissen die voor levendigheid zorgen. Maar ook de keuzes van de personages zorgen voor de nodige logica in Een eed zo duivels.

Amusement (Enjoyment) Een eed zo duivels is een spannend, geheimzinnig en intrigerend einde van de Vervloekt-serie. Ditmaal wordt het verhaal verteld vanuit de perspectieven van alle hoofdpersonages; Rhen, Harper, Grey en Lia Mara. Op deze manier wordt het verhaal van alle kanten belicht, waardoor ik nog meer in het verhaal werd getrokken. Het einde van Een eed zo duivels is tevens ook nog erg spannend en eindigt bovendien op een prachtige wijze.

Titel: Een eed zo duivels

Auteur: Brigid Kemmerer

Bladzijdes: 392