Recensie: Dream Again (Again #5) – Mona Kasten

Deze recensie kan spoilers van de voorgaande delen bevatten.

Jude Livingston keert verslagen terug naar huis: haar droom om actrice te worden is in duigen gevallen. Ten einde raad trekt ze in bij haar broer in Woodshill en loopt ze uitgerekend haar ex tegen het lijf.

Jude en Blake waren ooit een stel, tot zij besloot om haar dromen na te jagen in Los Angeles en hem achterliet – een keuze die hij haar nooit heeft vergeven. Hun aantrekkingskracht blijkt nog net zo sterk als vroeger, maar zijn ze er klaar voor om hun harten weer op het spel te zetten?

“‘Het is ingewikkelder dan dat. Ik dacht dat ik het ooit zelf zou moeten kunnen. En ik wist dat het moeilijk kon zijn. Ik had me er vanbinnen op voorbereid. En toen…’ Ik schudde mijn hoofd. ‘Ik wilde jullie niet teleurstellen en ik dacht dat als ik het weer op de een of andere manier op kon lossen, alles goed zou komen. Maar nu ik het zeg, klinkt het niet meer zo logisch,’ gaf ik toe.”

Mona Kasten, Dream Again

Personages (Characters) Dream Again vertelt het verhaal van Jude Livingston. Haar droom was altijd om actrice te worden en die droom bleek in eerste instantie uit te komen. Maar totaal onverwachts valt haar droom in duigen en Jude schaamt zich ervoor dat het haar niet meer lukt om rollen te krijgen. Hierdoor heeft ze ook geen geld meer en besluit dan om naar haar broer in Woodshill toe te gaan. Eenmaal daar aangekomen komt ze oog in oog te staan met Blake, haar ex die nog steeds boos is over hoe hun relatie is geëindigd. Jude is bang voor de reactie van haar ouders en vertelt hen daarom niets over hoe het nu met haar gaat. Ze vindt het überhaupt moeilijk om te praten over alles wat er in Los Angeles is gebeurd en probeert dan ook niemand tot last te zijn, maar dit blijkt Jude eigenlijk niet te helpen.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Dream Again is voornamelijk afhankelijk van de emoties van Jude. De gebeurtenissen in Los Angeles hebben veel invloed gehad op het doen en laten van Jude, hierdoor houdt de verdrietige en terughoudende sfeer lang aan in Dream Again. Toch lukt het gaandeweg het verhaal diverse personen om Jude in een meer vrolijkere stemming te krijgen, maar daar is wel veel moeite voor nodig. Uiteindelijk heerst er dus ook een vrolijke en uiteindelijk soms zelfs een romantische sfeer in Dream Again.

Schrijfstijl (Writing) – Mona Kasten heeft Dream Again met een vlotte en bovenal een aangrijpende schrijfstijl geschreven. Met deze schrijfstijl heeft Mona de personages op een realistische manier weten neer te zetten, vooral omdat de emoties en gevoelens van de personages duidelijk worden beschreven. Daarnaast weet Mona wederom het ook voor elkaar te krijgen dat de lezer van de personages gaat houden, voornamelijk door de manier waarop de personages zijn neergezet.

Plot (Plot) Dream Again begint met het moment dat Jude aankomt in Woodshill en meteen oog in oog komt te staan met haar ex Blake. Vanaf het begint probeert Jude niemand tot last te zijn. Daarnaast weet haar broer niet de werkelijke reden van Jude waarom ze bij hem is komen wonen. Langzaam verandert Jude en probeert ze eerst in gesprek te komen met Blake, want het eindigen van hun relatie hebben ze nooit uitgepraat. Stap voor stap merkt Jude dat ze dingen toch anders moet gaan aanpakken, want ze is op dit moment verre van gelukkig. Jude vindt dit ontzettend moeilijk, maar langzaam weet ze ook dat ze moet veranderen.

Intrige (Intrigue) Dream Again is een intrigerend verhaal mede door verschillende dingen. Ten eerste blijft het lang onduidelijk wat Jude nou precies heeft meegemaakt in Los Angeles. Gaandeweg het verhaal wordt namelijk wel duidelijk dat die gebeurtenissen haar leven op zijn kop heeft gezet. Ten tweede natuurlijk de relatie tussen Jude en Blake. Willen ze het überhaupt met elkaar uitpraten en wat willen ze nu allebei. En als laatste natuurlijk hoe Jude haar leven weer gaat oppakken en wat ze nu dus precies wil. Durft ze iedereen de waarheid te vertellen en dus ook haar ouders onder ogen te komen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Dream Again zijn erg realistisch. Dit heeft veel te maken met alles wat de personages meemaken, maar ook dat de emoties en gevoelens van de personages door Mona erg natuurlijk zijn beschreven. Daarnaast zijn er natuurlijk ook enkele voorspelbare, maar tevens ook onvoorspelbare gebeurtenissen die plaatsvinden, maar die door Mona op een fijne manier weet te combineren.

Amusement (Enjoyment) Dream Again is een intrigerend, maar bovenal een aangrijpend verhaal. Jude heeft geprobeerd haar droom na te jagen in Los Angeles, maar door bepaalde gebeurtenissen weet ze geen rollen meer te bemachtigen. Ze durft de waarheid tegen niemand te vertellen en besluit daarom om naar haar broer in Woodshill te gaan. Daar komt ze haar ex Blake tegen, maar hij is nog steeds kwaad om haar keuze voor het beëindigen van hun relatie. Jude probeert ook niemand in de weg te lopen en durft niet de waarheid te vertellen van wat er allemaal met haar is gebeurd. Stap voor stap moet Jude veranderen, waardoor ook de leuke en vrolijke Jude weer tevoorschijn komt. Mona Kasten heeft dit allemaal op een prachtige manier weten neer te zetten, waardoor je echt van de personages en dan voornamelijk van Jude en Blake gaat houden.

Titel: Dream Again

Auteur: Mona Kasten

Genre: New Adult