Recensie: Drakenhart (Drakenhart #1) – Nanouk Kira

In Dremséa werkt Durégo Eron eraan om drakenridder te worden, een titel die hem de kans geeft om zijn familie trots te maken en zijn verleden achter zich te laten. Als hij bijna zijn titel krijgt, wordt Ydrá, de dochter van de stadsheer, ontvoerd. Om haar vrij te krijgen zal Durégo een reeks opdrachten moeten voltooien. Hij doet zijn best, al krijgt hij meer het idee dat er een achterliggende reden is voor Ydrá’s gevangenneming. Haar ontvoerder kent geheimen die zelfs voor Durégo onbekend waren.

Om Ydrá te redden zal Durégo deel moeten nemen aan een spel waarvan hij de regels niet kent. Een spel waarin hij net zo gevangen lijkt als de drekar die hij wil bevrijden.

“‘Je hoeft niets te voelen, dat kan je uitzetten. Hoe denk je anders dat onze vaders zonder wroeging al die daden hebben kunnen doen?”’

Nanouk Kira, Drakenhart

CharactersDrakenhart vertelt het verhaal van Durégo. Durégo heeft in zijn jeugd veel meegemaakt en tijdens de opsporing van zijn ontvoerde vriendin Ydrá, komt Durégo erachter dat Ydrá’s ontvoerder geheimen kent over Durégo’s familie. Durégo heeft belangstelling voor deze geheimen, maar hij krijgt ze niet zomaar, waardoor hij wel gefrustreerd raakt. Samen met de frustratie en de haat van de gebeurtenissen uit zijn verleden, is Durégo niet altijd de vrolijkste, maar hij houdt zich wel aan beloftes. Naast Durégo zijn er nog een aantal personages die een belangrijke rol in het verhaal spelen. Deze personages werden in het begin van Drakenhart heel snel geïntroduceerd. Eigenlijk iets te snel en pas gedurende het verhaal wordt duidelijk welke rol deze personages nou precies spelen.

Atmosphere – In eerste instantie was het lastig om echt in het verhaal te komen, maar dit verbeterde gedurende de hoofdstukken. Maar eenmaal in het verhaal merk je dat Drakenhart echt een eigen sfeer heeft, namelijk een spannende en bovenal door de vele geheimen een mysterieuze sfeer. Die sfeer wordt dan ook echt tot het einde van het verhaal vastgehouden en pas perfect bij het verhaal.

Writing – Nanouk Kira heeft Drakenhart op een vlotte manier geschreven. Een klein minpuntje is toch dat de hoofdstukken soms wat aan de lange kant zijn, waardoor het leestempo wat naar beneden wordt gehaald. Maar daarentegen merk je wel tijdens het lezen dat de schrijfstijl van Nanouk gedurende het verhaal echt groeit.

Plot – Het plot van Drakenhart zit goed in elkaar. Er wordt in eerste instantie de personages geïntroduceerd en daarnaast wordt ook meteen de wereld goed neergezet. Na de introductie van de personages begint ook pas echt het verhaal, aangezien dan ook de ontvoering plaatsvindt. Die weer een kettingreacties aan daaropvolgende gebeurtenissen laat plaatsvinden. Daarnaast is ook duidelijk te merken dat er een duidelijke structuur zit in Drakenhart.

Intrigue – Door de geheimen die de ontvoerder van Ydrá bij zich draagt, blijf je maar doorlezen. Want wie wil nu niet weten wat er precies geheim wordt gehouden?! Daarnaast doet Nanouk het uitstekend om je als lezer wel steeds kleine stukjes van het geheim prijs te geven, maar niet te veel. Want daardoor blijf je maar doorlezen, en blijft Drakenhart echt boeiend.

Logic – De worldbuilding van Drakenhart is echt uitstekend. Personages, wezens/dieren en de wereld worden op een duidelijke manier beschreven, waardoor je echt een beeld krijgt hoe alles eruit moet zien. Daarnaast zijn de gebeurtenissen die plaatsvinden vaak een gevolg van de acties van de personages die worden ondernomen. En de keuzes die de personages maken zijn vaak op gevoel en emoties, waardoor je soms niet helemaal kunt voorspellen wat de personages nou precies gaan doen.

Enjoyment – Al met al heb ik genoten van Drakenhart. Hoewel het in eerste instantie wat moeilijk was om in het verhaal te geraken, was dit na een aantal hoofdstukken precies andersom. Want toen kon ik Drakenhart juist moeilijk wegleggen. Daarnaast is ook de groei van de schrijfstijl van Nanouk Kira prachtig om te zien en kan ik niet wachten op het vervolg!

Nanouk Kira bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Drakenhart

Auteur: Nanouk Kira