Recensie: Drakenglas (Drakenhart #2) – Nanouk Kira

Durégo is ontsnapt uit het broederbos en probeert in Dremsé Mîron zijn leven weer op te pakken. Dit gaat alleen niet zo makkelijk als een oude vijand hem blijft achtervolgen en de stad aangevallen wordt door mysterieuze draken. Bovendien moet hij zijn tijd besteden aan een leerling waar hij helemaal niet om gevraagd heeft. Het lijkt wel of zijn vader hem moedwillig uit de buurt houdt van het echte probleem.

Vertrouwt hij Durégo niet of verbergt hij nog meer geheimen? In zijn zoektocht naar antwoorden valt het Durégo steeds zwaarder om te blijven vechten voor iets waar hij niet in gelooft.

“‘Het voelt alsof er nergens meer iets van klopt. Nooit. En ik weet niet waarom. Als het me ook niet lukt om jou te redden…’”

Nanouk Kira, Drakenglas

Personages (Characters) Drakenglas vertelt het verhaal van Durégo. Na alles wat Durégo heeft meegemaakt, hoopt hij eindelijk een beetje rust te vinden. Maar zijn vader blijkt andere plannen te hebben, waaronder dat hij Íliam, een leerling, moet begeleiden. Tegelijkertijd wordt Durégo ook nog eens achtervolgt door een oude vijand en wordt de stad aangevallen door onbekende en bijzondere draken. Durégo wil weten wat er aan de hand is, maar wordt in zijn zoektocht regelmatig tegengehouden, voornamelijk door zijn vader. Durégo wordt meer achterdochtig en gaat zelf op zoek naar antwoorden. En ondanks dat hij het eigenlijk niet wil, blijft zijn leerling Íliam hem achtervolgen. En deze leerling blijkt toch een ander soort leerling te zijn dan ‘normaal’, want hij blijkt toch over ontzettend bijzondere capaciteiten te bevatten.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Drakenglas is geheimzinnig en spannend. De geheimzinnige sfeer wordt gecreëerd door het feit dat het lang onbekend blijft wat iedereen nou te verbergen heeft. De spannende sfeer komt door de gebeurtenissen die plaatsvinden in Drakenglas, want soms blijft het spannend hoe diverse personen uit gevaarlijke situaties komen.

Schrijfstijl (Writing) – Nanouk Kira heeft Drakenglas met een vlotte schrijfstijl geschreven. In eerste instantie moest ik weer even in het verhaal komen, vooral om te begrijpen hoe de wereld en ook de verhoudingen tussen de persponen ook alweer in elkaar zaten. Maar toen eenmaal alles weer een beetje duidelijk was werd Drakenglas enorm interessant voornamelijk door de onvoorspelbaarheid, maar ook de humor, die Nanouk Kira in het verhaal weet te brengen.

Plot (Plot) Drakenglas begint met Durégo die hoopt een soort van rust te vinden na alles wat er is gebeurd. Algauw wordt duidelijk dat onder andere zijn vader toch dingen achterwege houdt. Tegelijkertijd maakt Durégo kennis met zijn leerling Íliam die hij moet gaan begeleiden. Gaandeweg worden de problemen waarmee Durégo te dealen krijgt steeds duidelijker. Ook zien we Durégo langzaam veranderen, door onder andere meer vanuit zichzelf te kiezen en te doen wat hij wil. Tegelijkertijd verandert ook de verhouding tussen Durégo en zijn leerling Íliam en wordt er een spanning opgebouwd richting de bloedstollende gebeurtenissen die plaats gaan vinden waarbij alle emoties de revue zullen passeren.

Intrige (Intrigue) Drakenglas is een intrigerend verhaal. Echter, in eerste instantie moest ik weer even in het verhaal komen. Want ik was namelijk in eerste instantie kwijt wie nu ook alweer wie was en wat de onderlinge verhoudingen tussen de personen ook alweer waren. Maar toen dit eenmaal weer duidelijk was voor mij, was Drakenglas ontzettend moeilijk om weg te leggen. Mede ook door de verandering die Durégo in stappen ondergaat en dan voornamelijk dat hij echt voor zichzelf moet leren en gaat kiezen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Drakenglas passen bij dit verhaal, waardoor ook de worldbuilding met de personages en wezens op een duidelijke manier worden beschreven. Daarnaast zijn veel gebeurtenissen ook het gevolg van eerdere gebeurtenissen of emoties van personages. Van de gebeurtenissen zijn sommigen erg voorspelbaar, maar er zitten ook veel onvoorspelbare gebeurtenissen tussen.

Amusement (Enjoyment) Drakenglas is een spannend, intrigerend en geheimzinnig verhaal. In eerste instantie moest ik weer even in het verhaal komen, vooral omdat ik niet meer wist wie alle personages waren en hoe de onderlinge verhoudingen tussen de personages waren. Desondanks weet Nanouk Kira je toch weer helemaal mee te krijgen in het verhaal over Durégo. Gaandeweg Drakenglas leert Durégo echt zijn eigen keuzes te maken en hij wil daarnaast ook weten wat iedereen verborgen wil houden. Daarnaast komt Durégo ook zijn eigen emoties en gevoelens tegen, en ook daarin leert hij zijn eigen keuzes te maken. Nanouk Kira weet daarnaast ook zware onderwerpen af te wisselen met humorvolle gebeurtenissen, waardoor Drakenglas een enerverend verhaal is geworden.

Nanouk Kira bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Drakenglas

Auteur: Nanouk Kira