Recensie: De verrader van Evalon (Genezer #3) – Lynette Noni

Deze recensie kan spoilers van de voorgaande delen bevatten.

Kiva dacht dat ze wist wat ze wilde – wraak. Maar haar tijd in Vallenia heeft alles veranderd. Na de gebeurtenissen in het paleis probeert Kiva er wanhopig achter te komen of haar vrienden en familie veilig zijn en, nog belangrijker, of ze haar ooit kunnen vergeven voor wat ze heeft gedaan. Maar in het koninkrijk Evalon staat de oorlog op het punt van uitbreken en Kiva, die hieraan heeft bijgedragen, besluit haar gebroken hart opzij te zetten om te helpen.

Haar voornemen resulteert in een zoektocht die Kiva en haar bondgenoten door heel Wenderall zal voeren. Lukt het hen, met Kiva’s verraad nog vers in hun geheugen, om de missie te volbrengen voordat het te laat is?

“‘Het is een goed teken dat je je schuldig voelt. Dat betekent dat je een mens bent. Dat je Kiva bent. Maar het was zelfverdediging en daarmee heb je mijn leven gered. Probeer niet te blijven hangen in wat er verloren is gegaan, maar probeer te onthouden dat hoewel het belangrijk is om te rouwen om de doden, het minstens net zo belangrijk is om het leven te vieren.’”

Lynette Noni, De verrader van Evalon

Personages (Characters) De verrader van Evalon vertelt het verhaal van Kiva Meridan. Na alle gebeurtenissen hoopt Kiva dat iedereen het haar zou kunnen vergeven, maar voordat het zover kan komen moet ze eerst nog strijden tegen zichzelf. Tijdens deze strijd krijgt ze hulp vanuit onverwachte hoek. Toch vindt Kiva het moeilijk om uiteindelijk haar daden onder ogen te komen en neemt ze ook van bepaalde personen afstand in verband met de pijn die de waarheid haar zal doen. Toch wil Kiva er ook alles aan doen om Evalon te redden en haar kant van het verhaal te mogen vertellen.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in De verrader van Evalon is geheimzinnig en spannend. De geheimzinnigheid komt doordat het soms onbekend is wat diverse personen nou precies willen en dus wat ze eventueel te verbergen kunnen hebben. Daarnaast heerst er gedurende het verhaal ook een spannende sfeer, die op verschillende manier geïnterpreteerd kunnen worden; namelijk de spanning door bepaalde gebeurtenissen, maar ook de spanning om juist met iemand in gesprek te gaan waarvan je weet dat de waarheid wel eens ontzettend pijn kan gaan doen.

Schrijfstijl (Writing) – Lynette Noni heeft De verrader van Evalon met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Door deze manier van schrijven word je als lezer helemaal meegenomen in het verhaal, waarbij Kiva en de andere personagse steeds meer diepgang verkrijgen. Daarnaast weet Lynette regelmatig een plottwist te plaatsen in De verrader van Evalon, waardoor je als lezer regelmatig wordt verrast.

Plot (Plot) De verrader van Evalon begint met het feit dat Kiva wederom zit opgesloten in Zalindov. Om hieruit te geraken moet ze eerste een strijd aan met zichzelf, maar hierbij krijgt ze hulp vanuit onverwachtse hoek. Na dit te hebben doorstaan ziet de wereld er voor Kiva behoorlijk anders uit, maar toch is ze nog lang niet gerust gesteld. Ze moet haar vrienden onder ogen zien te komen, om haar kant van het verhaal te kunnen vertellen. En daarbij moet ze hopen dat ze het haar willen vergeven voor wat ze heeft gedaan. Gaandeweg De verrader van Evalon wordt ook steeds duidelijker dat Kiva moet gaan strijden om te voorkomen dat er een oorlog uitbreekt, want die staat op het punt om te beginnen.

Intrige (Intrigue) De verrader van Evalon is door alles wat er rondom Kive en haar bondgenoten gebeurd absoluut een intrigerend verhaal. Daarbij weet Lynette verrassende wendingen in het verhaal te plaatsen, waardoor De verrader van Evalon geen moment saai is. Tevens is Kiva ook een onwijs fascinerende personage, die continu voor moeilijke beslissingen staat en ook keuzes moet maken die voor haarzelf het beste zijn.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in De verrader van Evalon passen bij een fantasie verhaal. Lynette weet daarbij op verrassende momenten een plottwist te plaatsen, waardoor De verrader van Evalon op veel momenten niet voorspelbaar is. Toch zijn er wel een aantal momenten voorspelbaar, maar door de afwisseling met de andere gebeurtenissen wordt er een fijne combinatie gemaakt waardoor De verrader van Evalon geen moment saai is.

Amusement (Enjoyment) De verrader van Evalon is een geheimzinnig, spannend en intrigerend verhaal. Mede door de schrijfstijl van Lynette Noni, maar ook door het prachtige karakter, ga je echt van hoofdpersonage Kiva houden. Alles wat zij continu moet doorstaan is onwijs zwaar; de strijd tegen zichzelf, maar ook onder ogen durven te komen bij haar vrienden/bondgenoten. Haar doorzettingsvermogen is erg krachtig en ze wil er dan ook alles aan doen om Evalon te beschermen tegen de kwade personen. Daarnaast is De verrader van Evalon geen moment saai, mede door de mooie combinatie van plottwists, voorspelbare, maar tevens ook onvoorspelbare gebeurtenissen die Lynette op een prachtige manier weet te verweven in het verhaal. Daarnaast is het moeilijk om De verrader van Evalon weg te kunnen leggen, vooral omdat je wilt weten hoe het verhaal gaat aflopen en dan ook hoe Kiva moet alles omgaat en of het haar lukt om Evalon te beschermen.

Titel: De verrader van Evalon

Auteur: Lynette Noni

Uitgeverij: Boekerij