Recensie: De studente – Tess Gerritsen & Gary Braver

Taryn Moore is jong, mooi en briljant… Waarom zou ze zelfmoord plegen? Wanneer rechercheur Frankie Loomis de fatale duik van het balkon onderzoekt, denkt ze dat er meer aan de hand is. Haar vermoedens worden versterkt na de autopsie: de studente was zwanger. Het kan reden genoeg zijn voor zelfmoord – of een motief voor moord.

Voor professor Jack Dorian was Taryn de ultieme fantasie: intelligent, innemend en verboden terrein. Maar Taryn kende ook een duistere kant die degenen van wie ze hield in gevaar bracht – inclusief Jack. Nadat Frankie een schat aan smerige geheimen ontdekt, vermoedt ze dat Jack de waarheid kent. Hij maakt zich schuldig aan bedrog, maar is hij in staat tot moord?

“En het ergst van alles is dat hij nooit zal kunnen ontsnappen aan de rol die hij heeft gespeeld in de dood van een levenslustige jonge vrouw.”

Tess Gerritsen & Gary Braver, De studente

Personages (Characters) De studente vertelt het verhaal van Taryn Moore en Jack Dorian. Taryn is een studente, maar heeft in haar leven al veel meegemaakt. Waaronder dat haar relatie is geëindigd, maar ze kan dit echter niet accepteren. Hierdoor stalkt ze haar ex. Tegelijkertijd krijgt ze les van professor Jack. In zijn colleges behandelt hij onder andere onderwerpen die voor Taryn heel herkenbaar en belangrijk zijn. Hierin wil Taryn zich ook verdiepen, waardoor Taryn en Jack veel met elkaar in contact komen.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in De studente is niet zoals verwacht mysterieus of spannend, want meteen is duidelijk welke personages bij dit verhaal betrokken zijn. Alleen blijft er een beetje een raadselachtige sfeer ontstaan doordat het lang onduidelijk blijft wat er exact is gebeurd met betrekking tot het overlijden van Taryn.

Schrijfstijl (Writing) – Tess Gerritsen en Gary Braver hebben samen De studente geschreven. Echter, de schrijfstijl van Tess Gerritsen vind ik amper terugkomen in De studente. Het verhaal lijkt meer geschreven te zijn vanuit Gary Braver. Dit komt voornamelijk omdat Tess Gerritsen normaal gesproken de spanning en geheimzinnigheid langzaam opbouwt in een verhaal en dat is amper terug te zien in De studente.

Plot (Plot) De studente wordt door verschillende perspectieven verteld, namelijk Taryn, Jack en Frankie. Daarnaast wordt De studente verteld vanuit het heden, maar ook grote delen vanuit het verleden. Dit zorgde er wel voor dat De studente heel duidelijk werd en vooral wat er nou exact is gebeurd. Echter, De studente begint eigenlijk al met dat het lichaam van Taryn is gevonden op straat. Waarna onderzoek wordt gedaan, maar we ook een kijkje krijgen in het leven van Taryn.

Intrige (Intrigue) De studente is wel een verhaal dat lekker wegleest, maar niet zoals je zou verwachten met een spannende sfeer. Hierdoor vond ik De studente niet heel intrigerende. Mede ook omdat het ook wel voor de hand lag in welke richting de moordenaar te vinden was. Alleen wat er exact met Taryn was gebeurd, zorgde ervoor dat ik De studente wilde uitlezen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in De studente op zichzelf zijn wel passend voor een thriller. Echter de spannende opbouw of de geheimzinnigheid rondom de moordenaar missen in het verhaal. Daarnaast vond ik diverse gebeurtenissen niet van toegevoegde waarde, want ze brengen geen info bij aan het verhaal of het leven van een personage.

Amusement (Enjoyment) De studente is een thriller waarin studente Taryn levenloos wordt gevonden. In haar leven heeft Taryn veel meegemaakt en daarbij vindt ze het moeilijk te accepteren dat haar relatie is geëindigd. Daarnaast volgt ze college bij professor Jack en daar worden onderwerpen behandeld die voor haar belangrijk zijn. Dit is dan ook de reden waarom Taryn en Jack met elkaar in contact komen en Taryn veel interesse laat zien in zijn vakgebied. Normaal gesproken verwacht je bij een thriller iets van spanning, maar De studente is veel te voorspelbaar en dus geen moment spannend. Daarnaast herken ik niet de schrijfstijl van Tess Gerritsen en dat vind ik erg jammer. Desondanks was ik alleen benieuwd wat er nou exact was gebeurd met Taryn, waardoor De studente nog ietwat een fascinerend verhaal van werd.

Titel: De studente

Auteur: Tess Gerritsen & Gary Braver

Genre: Thriller