Recensie: De pijn die wij verbergen – Monica Haak

Als Fleur op haar Instagram-story een vervelende reactie krijgt van een anoniem account, neemt ze het eerst niet zo serieus. Maar als er steeds gemenere berichten volgen, wordt Fleur beetje bij beetje overgenomen door haar angsten. Hoe kunnen berichten zoveel pijn doen? Wie zit er achter dit account? Fleur heeft hulp nodig om de ballen in haar leven hoog te houden, maar als je niet meer weet op wie je kunt vertrouwen…

Fleurs beste vriend Matt heeft zijn eigen struggles. Zijn nieuwe vriendin lijkt het niet goed met Fleur te kunnen vinden en hij heeft veel studiekeuzestress. Matts strenge ouders hebben een andere toekomst voor hem voor ogen dan hijzelf. Ook bij hem bouwt er een hoop spanning op, maar hij weet niet hoe hij hiermee om moet gaan.

“Ik voel me letterlijk zwaarder door al mijn gevoelens en emoties. Bestond er maar een emotieprullenbak, waar je al je emoties en gevoelens in kon gooien om ermee te dealen. Maar helaas, het leven maakt het ons nooit eens makkelijk.”

Monica Haak, De pijn die wij verbergen

Personages (Characters) De pijn die wij verbergen vertelt het verhaal van Fleur, maar ook van Fleurs beste vriend Matt. Fleur en de nieuwe vriendin van Matt kunnen het niet echt goed met elkaar vinden. Daarnaast krijgt Fleur vervelende berichten op Instagram van een onbekend account, die gedurende de tijd ook steeds meer negatieve impact hebben op Fleur. Door de inhoud van de berichten durft Fleur niemand te vertrouwen om hierover te praten, zelfs niet met haar beste vriend Matt. Daarnaast struggelt Matt met het feit dat zowel Fleur als zijn vriendin om aandacht vragen en vooral dat ze vinden dat de ander te veel aandacht krijgt. Tegelijkertijd hebben zijn ouders al zijn toekomst ongeveer uitgestippeld en hij vindt het dan ook moeilijk om het gesprek met hen aan te gaan.

Sfeer (Atmosphere) – In De pijn die wij verbergen heersen door tal van emoties en gevoelens van de personages veel verschillende sferen. Natuurlijk heerst er diverse momenten wel een vrolijke sfeer, maar daarnaast kan er ook opeens een spannende, verdrietige of teleurgestelde sfeer heersen. De invloed van de personages op de sfeer zorgt er daarnaast voor dat De pijn die wij verbergen erg levendig is.

Schrijfstijl (Writing) – Monica Haak heeft De pijn die wij verbergen met een fijne schrijfstijl geschreven. Met deze schrijfstijl weet Monica veel gevoel te weerleggen in De pijn die wij verbergen. Ook worden er herkenbare emoties en gevoelens op een prachtige manier verwoord.

Plot (Plot) – In het begin van De pijn die wij verbergen maak je kennis met Fleur en Matt. Daarnaast leer je ook de vriendin van Matt kennen en ontvangt Fleur ook haar eerste vervelende bericht. Gaandeweg het verhaal ontvangt Fleur meer van die vervelende berichten en je ziet haar dan ook worstelen met de inhoud van die berichten. Tevens vinden er ook andere heftige gebeurtenissen plaats waarmee Fleur moet leren dealen. Maar ook Matt kampt met diverse dingen. In het laatste gedeelte van De pijn die wij verbergen wordt duidelijk hoe Fleur, maar ook Matt, met alles omgaat.

Intrige (Intrigue) De pijn die wij verbergen is absoluut een intrigerend verhaal. De personages met al hun emoties en gevoelens hebben mij echt aangegrepen. Aangezien sommige gevoelens voor mijn momenteel erg herkenbaar zijn. Tevens was ik gedurende het hele verhaal ook erg benieuwd hoe Fleur en Matt met alles omgaan.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in De pijn die wij verbergen zijn voor dit verhaal erg passend. Sommige gebeurtenissen zullen voor mensen erg herkenbaar zijn. Maar ook de manier hoe de personages met alles omgaan is erg natuurlijk en daardoor ook erg logisch.

Amusement (Enjoyment) De pijn die wij verbergen is een prachtig, aangrijpend en intrigerend verhaal. De gebeurtenissen die plaatsvinden zijn soms herkenbaar en daardoor misschien ook emotioneel en aangrijpend. De schrijfstijl van Monica Haak draagt absoluut bij aan de emoties en gevoelens van de personages. En daarnaast is De pijn die wij verbergen moeilijk weg te leggen doordat je eigenlijk wel wil weten hoe Fleur en Matt met alles omgaan en natuurlijk wie nu die vervelende berichten naar Fleur stuurt.

Titel: De pijn die wij verbergen

Auteur: Monica Haak

Bladzijdes: 325