Recensie: De machine plaag (Ontdekking van de mens #2) – Frank van Dongen

Genetisch gemanipuleerd wonderkind Jack Newman beseft dat de mensheid nog maar weinig tijd heeft en creëert een geestelijk versmolten vierling met een bijna onbegrensde denkkracht en creativiteit. Overheden en mega-corporaties zien deze AI als bedreiging en dwingen Jack te werken aan andere zaken dan hij zou willen.

Jacks tweelingbroer Redmond, van wiens leven hij sporadisch een glimp ontvangt, is gestrand in het duizend eilanden experiment. Op een verre wereld strijdt hij tegen de Feind, een vijandige beschaving die een invasie van de Aarde aan het voorbereiden is.

Een interstellaire ruimtevloot zou de mensheid nog kunnen redden maar de machtigen der Aarde zijn meer geïnteresseerd in een a-sterfelijkheidsprogramma voor de elite. Wat kan Jack nog doen om de mensheid te redden?

“‘De dood van Vil is niet te wijten aan een hogere macht, maar uitsluitend aan mijn eigen onwetendheid en arrogantie.’”

Frank van Dongen, De machine plaag

Personages (Characters) De machine plaag vertelt het verhaal van Jack maar ook af en toe van zijn tweelingbroer Redmond, die zich op een andere onbekende wereld begeeft. Al zijn opgedane kennis gebruikt Jack om de mensheid te redden, maar zijn creaties worden ook gezien als een bedreiging. Om te voorkomen dat zijn creaties in verkeerde handen vallen, maakt jack een moeilijke maar tevens moedige beslissing die diverse consequenties met zich meebrengt. Ook zijn tweelingbroer Redmond blijkt in een complexe situatie terecht te zijn gekomen. Beide broers hebben zo hun ups en downs, maar ze willen allebei hun mensen beschermen en dus vechten tegen de vijand. Maar soms zijn allebei zelfs te zelfkritisch of te arrogant.

Sfeer (Atmosphere) – In De machine plaag heerst voornamelijk een mysterieuze sfeer. Deze sfeer is ontstaan doordat het onbekend is wat diverse personen met hun creaties willen bereiken, maar ook hoe de Aarde (en andere werelden) zich verder gaan ontwikkelen. Tegelijk bevindt Redmond zich op een mysterieuze en onbekende planeet met vreemde en vijandige schepsels.

Schrijfstijl (Writing) – Frank van Dongen heeft De machine plaag met een vlotte schrijfstijl geschreven. Wederom worden er soms biologische processen en technische hoogstanden genoemd, die voor lezers zonder de kennis op dat vakgebied moeilijk te begrijpen kunnen zijn. Daarnaast vond ik sommige hoofdstukken ietwat aan de lange kant, waardoor ik soms mij door diverse hoofdstukken moest heen “worstelen”. Maar desondanks weet Frank van Dongen wel alle verschillende en interessante onderwerpen met elkaar op een prachtige manier te verweven.

Plot (Plot) De machine plaag begint eigenlijk meteen met de volwassen Jack en alles wat hij heeft bedacht en ontworpen. Daarbij worden zijn doelen al gauw duidelijk, maar ook wordt duidelijk wat hem op Aarde tegenstaat. Tegelijk wordt ook steeds iets duidelijker tegen wie Redmond aan het strijden is en wat Jack en Redmond nou eigenlijk precies zijn.

Intrige (Intrigue) De machine plaag is door alle mysteries absoluut een intrigerend verhaal. Dit komt mede omdat je steeds ietwat informatie krijgt over al het onbekende, waardoor je ook maar blijft doorlezen om nog meer te weten te komen. Al had ik wel soms ietwat moeite met de lange hoofdstukken.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in De machine plaag zijn voor het genre science fictie logisch. Daarnaast zijn de gebeurtenissen door Frank van Dongen op een mooie manier met elkaar verweven. En ook wordt boven elk hoofdstuk duidelijk aangegeven vanuit wiens perspectief dat hoofdstuk wordt verteld en waar en ook wanneer alles binnen dat hoofdstuk zich afspeelt.

Amusement (Enjoyment) – Al met al is De machine plaag een goed vervolg in de Ontdekking van de mens serie. We leren namelijk Jack en zijn tweelingbroer Redmond beter kennen, maar vooral komen we ook te weten over tegen we ze aan het strijden zijn en waarom. Tegelijk zorgt Frank van Dongen ervoor door steeds iets meer informatie te geven over alle geheimzinnigheden dat De machine plaag continu blijft intrigeren. En uiteindelijk ben ik dan ook erg benieuwd of het Jack en zijn tweelingbroer Redmond lukt om de vijand(en) te verslaan.

Titel: De machine plaag

Auteur: Frank van Dongen

Bladzijdes: 416