Recensie: De kroon en het hart (Royal Horses #1) – Jana Hoch

Grace zou wel willen verdwijnen: weg van school en weg van haar vrienden die haar hebben laten zitten. Daarom komt haar zomerstage in de stoeterij van de koninklijke familie precies op het juiste moment. Ze heeft niet zoveel met paarden en nog minder met prinsen en prinsessen, maar zo wordt ze tenminste niet meer geconfronteerd met alles wat er gebeurd is.

Alleen krijgt ze al op de eerste dag ruzie met Edward, de paardentrainer. Hij vermoedt dat Grace een geheim heeft en haalt alles uit de kast om erachter te komen wat het is. En alsof dat nog niet erg genoeg is, komt kort na deze aanvaring prins Tristan aan bij het koninklijke buitenverblijf en zet hij Grace’ leven helemaal op z’n kop. Veel te laat beseft ze dat ze verliefd is geworden… en ook nog eens op een jongen bij wie ze eigenlijk ver uit de buurt zou moeten blijven.

“‘Ik kan niet slapen, weet je. Op een of andere manier voelt mijn leven op dit moment aan als een tikkende tijdbom.’”

Jana Hoch, De kroon en het hart

CharactersDe kroon en het hart vertelt het verhaal van Grace. Door een heftige gebeurtenis, die Grace het liefst vergeet, is Grace blij dat ze een zomerstage mag doen in de stoeterij van de koninklijke familie. Meteen op de eerste dag krijgt Grace ruzie met de paardentrainer Edward. Tevens vermoedt Edward dat Grace een geheim heeft, maar tegelijkertijd vertelt hij ook niet alles. Op het moment dat ook prins Tristan langkomt, wordt het leven van Grace totaal op zijn kop gezet. Ondertussen begint ze gevoelens te krijgen voor een van de jongens. Maar het blijkt ook dat niet iedereen zichzelf laat zien.

Atmosphere – In De kroon en het hart hangt een mysterieuze, maar ook een liefdevolle sfeer. De mysterieuze sfeer komt ten eerste doordat je niet weet wat Grace nou precies heeft meegemaakt, ook is Edward erg geheimzinnig en mag Grace niet alles weten omtrent gebeurtenissen rondom prins Tristan. Tevens zijn er onderling veel vriendschappen, maar ook vriendschappen met de paarden, waardoor er ook een liefdevolle sfeer hangt in De kroon en het hart.

Writing – Jana Hoch heeft De kroon en het hart op een vlotte, maar vooral op een fijne manier geschreven. Daarnaast hebben de personages diepgang verkregen en vinden er gedurende het hele verhaal toegevoegde gebeurtenissen plaats.

Plot De kroon en het hart begint meteen met een proloog die een belangrijke gebeurtenis bevat. Op dat moment wist ik nog niet wie alle personages waren, maar gedurende de eerste hoofdstukken van De kroon en het hart leer je langzaam iedereen kennen. Daarnaast wordt in het vervolg van De kroon en het hart steeds wat duidelijker wat iedereen te verbergen heeft, maar toch blijf je uiteindelijk nog met een aantal vragen achter. Die hopelijk in het volgende deel beantwoord zullen worden.

Intrigue De kroon en het hart is absoluut een intrigerend verhaal. Dit komt voornamelijk door alle geheimzinnigheid rondom diverse personages. Maar ook ben je natuurlijk erg benieuwd naar hoe sommige relaties uiteindelijk gaan eindigen.

Logic – De gebeurtenissen in De kroon en het hart zijn voor dit type verhaal erg logisch. Natuurlijk zijn sommige dingen, zoals bijvoorbeeld alles omtrent de koninklijke familie, verre van realistisch. Maar toch past dit allemaal bij dit type verhaal.

Enjoyment – Al met al is De kroon en het hart een heerlijk begin van deze serie. Grace is daarnaast een geweldig persoon (ook om te volgen), maar voornamelijk door de ontwikkeling die Grace gedurende het verhaal doormaakt. Tevens wist ik richting het einde van De kroon en het hart dat er nog wel iets zat aan te komen, maar toch was het einde totaal onverwachts. En daarnaast kan ik ook niet wachten om het vervolg te lezen!

Best of YA bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: De kroon en het hart

Auteur: Jana Hoch