Recensie: De Gifgave (De Gifgenoten #1) – Rani De Vadder

In Aurea mogen enkel gifgenoten via slangengif magie gebruiken. Beenderbezweerders hebben daar botten voor nodig, een vorm van magie die niet langer wordt getolereerd. Door het verbergen van haar ware identiteit, begaat beenderbezweerders Zaya een grote misdaad. Wanneer ze gewond raakt, verandert dan ook alles. Haar paarse bloed leidt de gifgenoten rechtstreeks naar haar toe en zo moet ook Zaya, zoals alle andere beenderbezweerders, de gevreesde transformatie tot gifgenoot uiteindelijk ondergaan.

Ondertussen beseft Zaya niet dat zij niet de enige is met geheimen. Want ook Asper heeft een opdracht, en die kan het lot van zowel de beenderbezweerders als dat van de gifgenoten voor altijd veranderen.

“‘Blijf trouw aan jezelf en aan de waarheid. En laat liefde toe in je hart.’”

Rani De Vadder, De Gifgave

Personages (Characters) De Gifgave vertelt het verhaal van beenderbezweerder Zaya. Op het moment dat Zaya gewond raakt, verandert haar hele leven. Ze wordt gevangengenomen door de gifgenoten, die haar dwingen om één van hen te worden. Omdat ze denkt dat niemand van haar familie nog leeft, heeft ze ook geen reden meer om tegen de gehele transformatie te strijden. Maar als ze Asper ontmoet verandert er toch wel iets bij Zaya. Hierdoor komt Zaya voor een moeilijke beslissing te staan, want gaat ze zich houden aan de afspraken met de gifgenoten of durft ze toch Asper te vertrouwen. Daarnaast loopt Asper ook rond met een opdracht.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in De Gifgave is mysterieus en soms ook vijandig. De geheimzinnigheid komt doordat je in eerste instantie weinig weet over zowel de gifgenoten als de beenderbezweerders. Maar ook weet je niet wat Zaya en Asper nog meer te verbergen hebben. Tevens heerst er natuurlijk tussen de gifgenoten en de beenderbezweerders een vijandige sfeer, waarbij de gifgenoten als kwaadaardig worden weggezet.

Schrijfstijl (Writing) – Rani De Vadder heeft De Gifgave met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Daarbij wordt in De Gifgave vooral gefocust op het leren kennen van de hoofdpersonages Zaya en Asper, maar ook over de gifgenoten en beenderbezweerders. Tegelijkertijd heeft Rani De Vadder een fijn leestempo weten te creëren door haar schrijfstijl en de lengte van de hoofdstukken.

Plot (Plot) – Eigenlijk merk je vanaf het eerste moment van De Gifgave dat dit verhaal een eerste deel in een serie is. Daarbij begint De Gifgave in eerste instantie wel langzaam en wordt er vooral de nadruk gelegd op het kennismaken met de personages, de gifgenoten en de beenderbezweerders. Richting het einde van De Gifgave vinden er meer gebeurtenissen plaats en moeten er ook moeilijke keuzes worden gemaakt.

Intrige (Intrigue) – Het eerste deel van De Gifgave intrigeert doordat je meer wilt weten over zowel de wereld als de personages. Richting het einde van De Gifgave vinden er meer gebeurtenissen plaats en moeten de personages keuzes maken, waardoor De Gifgave fascineert.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in De Gifgave zijn voor dit verhaal allemaal logisch. Hoewel in het eerste gedeelte van De Gifgave de gebeurtenissen ietwat voorspelbaar zijn, maar dit komt voornamelijk doordat je alles vooral leert kennen. Richting het einde van De Gifgave vinden er meer onvoorspelbare gebeurtenissen plaats, die vooral ontstaan door de keuzes die de personages moet maken.

Amusement (Enjoyment) De Gifgave is een spannend, avontuurlijk en mysterieus verhaal, waarin de gifgenoten lijnrecht tegenover de beenderbezweerders staan. Zaya is een beenderbezweerder, maar wordt gevangengenomen en gedwongen om een gifgenote te worden. Maar dan treedt er opeen twijfel op bij Zaya, vanaf het moment dat ze Asper heeft ontmoet. Daarnaast blijkt ook Asper met een opdracht te zijn gestuurd. Uiteindelijk is De Gifgave echt een introducerend deel in De Gifgenoten serie en ik ben dan ook erg benieuwd naar het vervolg.

Titel: De Gifgave

Auteur: Rani De Vadder

Bladzijdes: 386