Recensie: De gevangene van Vallenia (Genezer #2) – Lynette Noni

Kiva heeft de Elementproeven overleefd. Na tien afschuwelijke jaren verruilt ze de tralies van Zalindov voor de stadsmuren van Vallenia. Nu ze haar vrijheid terug heeft zint ze op wraak. Om te beginnen moet ze binnen de rebellenbeweging op zoek naar haar broer Torell en haar zus Zuleeka, zodat ze kunnen terugeisen wat hun familie toebehoort: de troon van Evalon. Maar onder het wakend oog van kroonprins Jaren is het bijna onmogelijk om ongezien het paleis uit te komen – tot de avond van het Rivierfestival.

Dankzij een list van Torell en Zuleeka wordt Kiva met hen herenigd. Maar het weerzien pakt heel anders uit dan ze had gehoopt. In de weken die volgen wordt Kiva’s loyaliteit zwaar op de proef gesteld terwijl ze haar hart langzaam verliest aan de kroonprins. Om ook deze keer te overleven moet Kiva navigeren door een web van leugens, politieke spelletjes en intriges aan het hof. Kan ze voorkomen dat ze haar familie opnieuw kwijtraakt?

“‘Jij bent anders dan zij, Kiva. Jij bent het licht in hun duisternis. Jouw magie is puur, jouw hart is oprecht. Dat v-voel ik.’”

Lynette Noni, De gevangene van Vallenia

Personages (Characters) De gevangene van Vallenia vertelt het verhaal van Kiva Meridan. Na het overleven van de Elementproeven komt Kiva in Vallenia terecht. Ze wordt opgenomen in de koninklijke familie van Jaren, maar tegelijk wordt ze na tien jaar ook herenigd met haar broer Torell en zus Zuleeka. Kiva komt vervolgens in een tweestrijd terecht; gaat ze samen met haar broer en zus de troon terugeisen of kiest ze toch voor de kant van kroonprins Jaren. In de strijd om de juiste keuze leert Kiva veel over haar familie en dat blijkt niet altijd positief te zijn. Tegelijk is Kiva ook nog steeds omringd met de lieve en jonge Tipp, die soms nog erg afhankelijk blijkt te zijn van Kiva. Daarnaast vindt Kiva het steeds moeilijker worden om de koninklijke familie, en voornamelijk Jaren, eventueel te moeten verraden.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in De gevangene van Vallenia is voornamelijk geheimzinnig en spannend. De geheimzinnigheid wordt gecreëerd door eigenlijk alle personages, aangezien ze allemaal wel iets te verbergen hebben. Daarnaast zijn veel gebeurtenissen erg spannend, vaak omdat er allesbeslissende keuzes moeten worden gemaakt die altijd iemand pijn gaan doen. Tevens blijft De gevangene van Vallenia tot het einde spannend, want welke keuze gaat Kiva nu uiteindelijk maken?!

Schrijfstijl (Writing) – Lynette Noni heeft De gevangene van Vallenia met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Door deze schrijfstijl heeft Lynette de personages Kiva, Jaren en Tipp nog meer diepgang gegeven. Voornamelijk omdat je steeds weer verrassende feiten over de personages te weten komt. Ook heeft Lynette ervoor gezorgd dat er regelmatig plottwists in De gevangene van Vallenia plaatsvinden.

Plot (Plot) – Het eerste gedeelte van De gevangene van Vallenia beschrijft hoe de eerste paar dagen van Kiva in Vallenia zijn. Gaandeweg het verhaal wordt ook steeds meer duidelijk over zowel de familie van Jaren als de familie van Kiva en wie in welk kamp behoort. En daarnaast wordt er natuurlijk ook opgebouwd naar het moment dat Kiva een keuze moet gaan maken.

Intrige (Intrigue) De gevangene van Vallenia is door onder andere alle geheimzinnigheden een intrigerend verhaal. Daarnaast is ook de interactie tussen de personages erg fascinerend, want die is voornamelijk gebaseerd op vertrouwen. En tevens hebben we nog de lieve en jonge Tipp! Hij weet wederom je hart te veroveren.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in De gevangene van Vallenia zijn voor een fantasie verhaal logisch. Daarbij zijn alle gebeurtenissen van toegevoegde waarde aan het verhaal, omdat bijna bij elke gebeurtenis nieuwe feiten weer naar boven komen. En daarnaast zorgt de afwisseling tussen voorspelbare en onvoorspelbare gebeurtenissen ervoor dat De gevangene van Vallenia geen enkel moment saai is.

Amusement (Enjoyment) – Al met al is De gevangene van Vallenia een geheimzinnig, spannend en intrigerend verhaal. Lynette Noni heeft er met haar schrijfstijl voor gezorgd dat je nog meer van Kiva, Jaren en Tipp gaat houden. Daarnaast is De gevangene van Vallenia geen moment saai, want er vinden continu spannende gebeurtenissen plaats. En het einde van De gevangene van Vallenia zit vol met plottwists, waardoor ik niet kan wachten om De verrader van Evalon te lezen!

Boekerij bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: De gevangene van Vallenia

Auteur: Lynette Noni