Recensie: De Feind invasie (Ontdekking van de mens #3) – Frank van Dongen

Deze recensie kan spoilers van de voorgaande delen bevatten.

Einde 21e eeuw. Jack Newman wordt gezien als vijand van de staat. Het mede door hem ontwikkelde a-sterfelijkheidsprogramma is alleen betaalbaar voor de elite en heeft ervoor gezorgd dat de wereld wordt geteisterd door revoluties en burgeroorlogen.

De verscheurde samenleving kan geen weerstand bieden als de Aarde wordt getroffen door een invasie van de door Jack gevreesde Feind, een agressieve buitenaardse legermacht. Kan Jack op de Alfabeschaving rekenen nu er al miljarden mensen zijn omgekomen? Hoewel alles verloren lijkt, probeert Jack zijn broer Redmond terug te vinden en hij stuit daarbij op de ware intenties achter het duizend eilanden experiment, en op de vraag of de mensheid nog een toekomst heeft.

“‘Onze ware aard is volkomen vertroebeld door onze cultuur,’ zei hij. ‘Weggedrukt door onze zelfgemaakte wereld van leugen en bedrog. Onze beschaving van het verbergen, ontkennen en bestrijden van onze natuur. Het begint bij kleding, waarbij we onze ware verschijning verbergen. Het eindigt bij de virtuele wereld van SoNet, waarin we helemaal niet meer zichtbaar zijn voor elkaar.’”

Frank van Dongen, De Feind invasie

Personages (Characters) – Waar Het duizend eilanden experiment en De machine plaag voornamelijk het verhaal vertelde van Jack en zijn tweelingbroer Redmond, vertelt De Feind invasie het verhaal voornamelijk ook over ander personages. Een aantal van deze personages zijn al eerder voorbij gekomen in de voorgaande delen, maar ook een aantal personages zijn nieuw en daardoor erg onbekend. Helaas vind ik het jammer dat door de vele verschillende perspectieven veel minder aandacht werd besteed aan Jack en Redmond, want ik was juist benieuwd hoe zij de gehele invasie van de Feind beleven en doorstaan. En natuurlijk ook of ze elkaar ooit nog echt gaan weerzien en hoe dat eventueel is.

Sfeer (Atmosphere) – In De Feind invasie heerst een mysterieuze sfeer. Deze sfeer wordt gecreëerd door geheimzinnige en onbekende personages en daarnaast natuurlijk ook door de gevreesde en mysterieuze Feind. Maar ook de andere eilanden en het leven wat daar bestaat is erg raadselachtig.

Schrijfstijl (Writing) – Frank van Dongen heeft De Feind invasie op een vlotte manier geschreven. Ditmaal worden er weinig moeilijke vaktermen gebruikt, waardoor het verhaal veel makkelijker te volgen is. Toch moest ik soms wederom door de hoofdstukken heen “worstelen”, vooral door de lengte van de hoofdstukken maar ook doordat ik sommige personages wat minder interessant vind.

Plot (Plot) De Feind invasie begint nog wel met de gebeurtenissen rondom Jack. Maar algauw maak je ook kennis met de andere personages, waarbij de ene personage interessanter is dan de andere. Tegelijkertijd maak je ook kennis met de gevreesde Feind. En uiteindelijk wordt ook duidelijk of het Jack en de andere personages gaat lukken om de Feind te bestrijden.

Intrige (Intrigue) De Feind invasie is door de geheimzinnigheden wel een intrigerend verhaal. Maar toch vond ik diverse gebeurtenissen erg saai, voornamelijk omdat die gebeurtenissen mij niet interesseerde omdat de gebeurtenissen voor mij geen toevoeging hadden op het verhaal.

Logica (Logic) – De meeste gebeurtenissen in De Feind invasie zijn voor het genre science fictie logisch. Sommige gebeurtenissen vind ik overbodig doordat ze eigenlijk niets toevoegen aan het verhaal. En hetzelfde geldt ook voor diverse personages, wat helaas dan ook ten koste is gegaan van het verhaal van Jack en Redmond.

Amusement (Enjoyment) – In De Feind invasie wordt eindelijk veel meer duidelijk over de gevreesde Feind. Daarnaast wordt De Feind invasie ook vanuit andere perspectieven dan Jack en Redmond verteld, maar helaas werd hierdoor het verhaal van Jack en Redmond meer naar de achtergrond “gedrukt”. Tevens werden de aanvallen van de Feind wel verteld, maar ik miste eigenlijk wel de onderzoek van personages naar wat de Feind nou precies is. Want het ging voornamelijk alleen over het overleven. Het einde van De Feind invasie daarentegen vond ik soms wel erg snel worden verteld, waardoor het heel afgeraffeld over kwam bij mij. Desondanks heb ik enorm genoten van de Ontdekking van de mens serie!

Titel: De Feind invasie

Auteur: Frank van Dongen

Bladzijdes: 336