Recensie: De Dromenjager – Sven De Bolster

Keep had bijna alles, maar slaagde er tevens in het allemaal kwijt te raken. Nadat hij voor de zoveelste keer zonder werk komt te zitten, is het voor de liefde van zijn leven meer dan genoeg geweest en stormt ze de deur uit, een totaal ontwrichte Keep achterlatend.

Opgeslorpt door zijn donkere wolk stort Keep zich enthousiast in een wervelwind van seks, drugs en hiphop. Heen en weer zwevend tussen het heden en een droomwereld tracht Keep zijn leven terug op de rails te krijgen. Deze zoektocht verloopt niet helemaal zoals hij in gedachten heeft.

“Fluisterend in mijn oor beet hij me toe: “Just don’t fuck it up, man!””

Sven De Bolster, De Dromenjager

Characters De Dromenjager vertelt het verhaal van Keep. Zijn leven verandert drastisch op het moment dat Keep wederom zijn werk verliest. Op dat moment is zijn vriendin er klaar mee en verbreekt de relatie. Om alles te vergeten zweeft Keep tussen het heden en een droomwereld. Ondertussen kom je steeds meer te weten over het karakter van Keep, maar toch had ik op het einde van De Dromenjager nog steeds het gevoel dat ik Keep niet echt kende. Dit komt vooral omdat ik Keep op een oppervlakkige manier beschreven vond en dus echt de diepgang miste. Zo weet ik bijvoorbeeld niet hoe Keep over bepaalde gebeurtenissen of personen dacht en hoe waarom hij zich nou precies in bepaalde situaties zo gedraagt en vooral waarom. Dus de vraag wie Keep nou precies is, is voor mij niet helemaal beantwoord.

Atmosphere – De sfeer in De Dromenjager is vooral mysterieus en er heerst voor mij ook veel onduidelijkheid. Dat laatste komt vooral omdat ik in het begin van De Dromenjager de rode draad in het verhaal miste. Ook waren veel conversaties erg geheimzinnig, waardoor veel dingen erg mysterieus overkomen.

Writing – Sven De Bolster heeft De Dromenjager met een aparte schrijfstijl geschreven. Zo worden er ontzettend veel bijvoeglijke naamwoorden gebruikt. Ook zijn de hoofdstukken ontzettend lang, waardoor er totaal geen rust in het verhaal zit. Daarnaast was het voor mij soms erg onduidelijk of het verhaal nu in het heden of in de droomwereld afspeelde en ook liepen veel gebeurtenissen voor mijn gevoel erg door elkaar heen.

Plot – Het eerste gedeelte van De Dromenjager was voor mij soms erg verwarrend. Vooral omdat er ontzettend veel gebeurtenissen plaatsvonden zonder dat ik nou precies wist waar het verhaal heen zou leiden. Ook was het soms erg onduidelijk of de gebeurtenis nu voorbij was en dat er een nieuwe begon, maar het was wel erg duidelijk dat Keep in het eerste gedeelte alles deed om zijn gedachten te verzetten. Het tweede gedeelte bracht gelukkig veel meer duidelijkheid, vooral welke richting het verhaal nou precies zou opgaan. Ook werden daardoor de gebeurtenissen veel duidelijker en de personages interessanter.

Intrigue – Ik vond De Dromenjager echter verre van intrigerend, waardoor ik soms moeite had om het boek op te pakken. Dit kwam voornamelijk omdat er veel gebeurtenissen waren die niet echt van toegevoegde waarde waren. Daarnaast was het onduidelijk waar de gebeurtenissen het verhaal nou naartoe zou leiden. Maar gelukkig werd dit laatste halverwege het verhaal wel steeds duidelijker, waardoor ik wel benieuwd was naar het uiteindelijke einde.

Logic – Of de gebeurtenissen in De Dromenjager logisch zijn vind ik eerlijk gezegd moeilijk te beoordelen. Soms vond ik de gebeurtenissen wel erg toevallig die plaatsvonden en soms snapte ik niet waarom bepaalde gebeurtenissen überhaupt plaatsvonden. Daarnaast was soms de ene gebeurtenis nog niet afgelopen of de volgende stond alweer te beginnen, zonder een al te duidelijke afscheiding. Hierdoor raakte ik soms ook een beetje het overzicht kwijt.

Enjoyment – Al met al had ik eerlijk gezegd meer van De Dromenjager verwacht. De personages waren erg oppervlakkig beschreven en ook miste ik duidelijk de diepgang. Want wie is nou precies Keep en waarom gedraagt hij zich zo op bepaalde momenten. Ook de gebeurtenissen in het eerste gedeelte van De Dromenjager waren verwarrend, zo liepen ze zelfs door elkaar heen en voordat ik het wist vond er al een andere gebeurtenis plaats. Gelukkig verbeterde dit in het tweede deel van het verhaal, waardoor De Dromenjager ook leuker werd. Daarnaast zit er absoluut wel potentie in De Dromenjager, vooral als de personages meer diepgang zouden krijgen en ook iets meer structuur, door bijvoorbeeld meer hoofdstukken te creëren.

Sven De Bolster bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: De Dromenjager

Auteur: Sven De Bolster