Recensie: Cumulus (Arc of a Scythe #2) – Neal Shusterman

Een jaar is verstreken sinds Rowan van de radar verdween. Is hij het misschien die onder de naam Lucifer de ene na de andere verdorven Zeis elimineert?

Ondertussen daagt Citra met haar unieke dorsmethode de regels van de Orde uit en verzet ze zich fel tegen het gedrag van de nieuwe generatie. Daarmee maakt ze de nodige vijanden, maar wie heeft het op haar leven gemunt?

De Cumulus heeft geen controle over de Zeisen. Hij mag niet ingrijpen en moet machteloos toezien hoe de Orde steeds verder afglijdt… Of lukt het hem toch om zijn eigen wetten te omzeilen?

“Ik heb de mensheid te lang vertroeteld. Hoewel ik zelf geboren ben uit het menselijk ras, ben ik het steeds meer als een zuigeling gaan behandelen. Een kind leert niet lopen als het constant in een liefdevolle omhelzing wordt geklemd. Het kan zich niet ontwikkelen als het nooit de consequenties van zijn daden ondervindt. Het zou fout zijn om de mensheid die ervaring te ontzeggen. En ik maak geen fouten.” – Cumulus

Neal Shusterman,

Personages (Characters) Cumulus vertelt het verhaal van Citra en Rowan. Citra is een Zeis geworden en doet dan ook haar taak om mensen te dorsen, maar dan wel op haar eigen ontwikkelde manier. Ondertussen is Rowan verdwenen en hebben ze dan ook geen contact meer. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat iemand het gemunt heeft op Citra, maar ze weet niet exact wie. Maar er blijkt nog veel meer aan de hand te zijn en daarbij lijkt het niet alsof Cumulus kan helpen. Zowel Citra als Rowan proberen alles aan te doen om de juiste keuzes te maken.

Sfeer (Atmosphere) – De sfeer in Cumulus is spannend en geheimzinnig. De spannende sfeer wordt gecreëerd door enerverende gebeurtenissen. Maar ook de dreiging op Citra is erg spannend en tegelijkertijd natuurlijk heel geheimzinnig. Want wie heeft het nu eigenlijk op haar gemunt? En tegelijkertijd blijft er een geheimzinnige sfeer hangen omdat het onbekend is wat er nog meer staat te gebeuren.

Schrijfstijl (Writing) – Neal Shusterman heeft Cumulus met een fijne en vlotte schrijfstijl geschreven. Daarbij wordt Cumulus vanuit verschillende perspectieven verteld, waarbij voornamelijk uit het perspectief van Citra en Rowan. Tussen bijna elk hoofdstuk in wordt er ook iets verteld vanuit het perspectief van Cumulus. Daarbij zorgt Neal Shusterman er wel voor dat alles echt van toegevoegde waarde is aan Cumulus en je daardoor ook echt een beeld krijgt hoe het gaat in deze bijzondere wereld.

Plot (Plot) – Meteen vanaf het begin in Cumulus wordt duidelijk dat Citra een Zeis is geworden en wat haar methode van dorsen is. Tegelijkertijd wordt ook duidelijk dat Rowan is gevlucht en eigenlijk ‘ondergedoken’ leeft. Gaandeweg wordt steeds meer duidelijk hoe het Citra en Rowan verder vergaat, waaronder de dreiging op Citra. Maar ook de andere dreigingen en onverwachte gebeurtenissen, die zowel voor Citra als Rowan van invloed zijn.

Intrige (Intrigue) Cumulus is een intrigerend verhaal, vooral door de geheimzinnigheid en het onbekende wat er te wachten staat voor zowel Citra als Rowan. Beiden hebben een nieuw leven en dat blijkt niet altijd even makkelijk. En daarbij wil je natuurlijk weten hoe het Citra en Rowan verder gaat verlopen.

Logica (Logic) – De gebeurtenissen in Cumulus zijn voor dit verhaal allemaal logisch. De onverwachte gebeurtenissen maken veelvuldig indruk op de personages (en soms ook op de lezer). Daarnaast zijn er maar weinig gebeurtenissen die je ziet aankomen, maar soms weet je wel dat er iets aankomt maar niets precies wat. Ook zorgen de gebeurtenissen voor de spanning en geheimzinnigheid.

Amusement (Enjoyment) Cumulus is een spannend, geheimzinnig en intrigerend verhaal. Algauw wordt duidelijk wat er precies van Citra en Rowan is geworden en hoe ze zich voortbewegen in hun nieuwe ‘levens’. Daarbij wordt algauw duidelijk dat iemand het op Citra heeft gemunt en dat ze nogal indruk maakt op de Orde. Ook blijken er nog meer vijanden aanwezig te zijn en die doen er alles aan om aan de macht te komen. Cumulus wordt ook steeds spannender en daarbij is het einde echt indrukwekkend. De uiteindelijke climax op het einde van Cumulus zorgt ervoor dat ik niet kan wachten op het derde deel in de Arc of the Scythe serie.

Blossom Books bedankt voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Titel: Cumulus

Auteur: Neal Shusterman