Recensie: Als doden dromen (Dodenreeks #1) – Mel Hartman

Ze werkt in een funerarium, kickt op zombieverhalen en heeft leuke vrienden. Maar niemand in haar omgeving weet dat ze niet van deze wereld komt. Ze is een half sirene en half ripper. Met haar stem kan ze de doden tot leven wekken en de levenden beïnvloeden. Die gaven gebruiken is echter niet zonder gevolgen. Haar duistere kant wil dan overnemen en het kost haar alle moeite om deze onder controle te houden.

Wanneer ze op een dg per ongeluk een dode tot leven wekt, vertelt die haar verontrustend nieuws. Een groep menselijke psychopaten zijn van plan om haar wereld, Terr, uit te buiten en het aan de allerrijksten als exclusieve vakantiebestemming te verkopen. Op Terr kan en mag namelijk alles, er zijn bijna geen regels, en er leven vreemde, fascinerende wezens. April weet dat ze haar rustige leventje vaarwel moet zeggen als ze Terr wil helpen redden. En dus gooit ze zich met frisse tegenzin in de strijd.

“‘Ik deed wat gedaan moest worden. Voor Terr, voor mijn geliefde wereld. De rest is nu aan u.’”

Mel Hartman, Als doden dromen

Mel Hartman heeft een bijzondere schrijfstijl, aangezien de hoofdpersonage vooral in het begin tegen jou aan het praten is. Daarnaast speelt Mel Hartman ook met de namen van de personages, zoals Nico en Tine die een tabaksplantage hadden. Tevens wordt Als de doden dromen verteld vanuit het perspectief van de hoofdpersonage April.

April is half sirene en half ripper, waardoor ze een bijzondere gave heeft. Wanneer haar wereld in gevaar komt, doet ze er alles aan om haar wereld te beschermen. April is zelf al bijzonder en opmerkelijk qua karakter, maar ook de andere personages waarmee ze omgaat zijn bijzonder en opmerkelijk. Daarnaast ontwikkelt April zich gedurende het verhaal en moet ze keuzes maken wie en wat belangrijk voor haar is.

Als doden dromen is een bijzonder, origineel, mysterieus en intrigerend verhaal. Elk hoofdstuk begint met een foto waaruit duidelijk wordt in welke wereld April zich bevindt. En bij elk hoofdstuk staat een quote die over dromen gaat. Ook zijn de werelden en personages goed uitgewerkt, waardoor je precies weet hoe alles eruit moet zien. Het einde van Als doden dromen was zeer verrassend en ben dan ook benieuwd wat het vervolgdeel gaat brengen.

Titel: Als doden dromen

Auteur: Mel Hartman

Bladzijdes: 305