Recensie: De Overlevenden (The Darkest Minds #1) – Alexandra Bracken

Wanneer Ruby op haar tiende verjaardag wakker wordt, is er iets aan haar veranderd. De verandering is zo erg, dat haar ouders haar naar Thurmond (een heropvoedingskamp) sturen. Andere jongeren uit haar omgeving zijn aan een epidemie gestorven, maar Ruby heeft het overleefd. Alleen heeft Ruby er iets angstaanjagends voor terug gekregen. Ze heeft bovennatuurlijke kracht- en, waardoor ze een van de gevaarlijkste tieners uit Amerika is. Als de waarheid naar boven lijkt te komen, kan Ruby op tijd ontsnappen uit Thurmond. Tijdens de ontsnapping, komt ze een groepje jongeren tegen. Deze zijn uit een andere heropvoedingskamp ontsnapt. Ruby probeert de jongeren te vertrouwen, maar ze wil ook niet dat de andere jongen te dicht bij haar komen. Niet na wat er op haar tiende verjaardag is gebeurt.

De groene cover is het eerste wat aan dit boek opvalt. De andere details vallen iets minder op. Maar na het lezen van het verhaal krijgen de groene kleur, de jongen, het busje, het prikkeldraad en het teken op de borst van Ruby krijgen allemaal een specifieke betekenis.

Het verhaal speelt zich af in Amerika. Op de tiende verjaardag van Ruby gebeurt er iets aparts. Hierdoor sturen haar ouders haar naar een heropvoedingskamp. Wat er precies gebeurt wordt pas later in het verhaal duidelijk. Zo zijn er in het begin van het verhaal nog meer herinneringen, die later in het verhaal worden uitgelegd. Hierna weet je ook waarom Ruby zich zo gedraagt.

Recensie De Overlevenden

De Overlevenden begint meteen met veel actie en spannende momenten. Ruby wordt naar een heropvoedingskamp gestuurd, maar ontsnapt daar ook weer. Ondertussen worden veel personages geïntroduceerd, maar deze hebben niet allemaal een betekenis in het verdere verloop van het verhaal. Het middenstuk verloopt traag. Der zit weinig actie in, maar er worden wel belangrijke gebeurtenissen uit het verleden uitgelegd. Hierdoor begin je de personages beter te begrijpen. Naar mate het einde, komt er ook meer actie en spanning terug. Hierdoor begin je het verhaal ook weer vlotter te lezen. Het einde was erg verrassend en onvoorspelbaar.

Na het lezen van De Overlevenden, ben ik zeer benieuwd naar het volgende deel Onvergetelijk. Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar de verfilming van De Overlevenden. Deze wordt The Darkest Minds genoemd. Tot op heden heb ik deze film nog niet gezien.

De Overlevenden (The Darkest Minds, #1)

Titel: De Overlevenden

Auteur: Alexandra Bracken