Recensie: De kunst van Kerstmis – Jane Lovering

Het is alweer achttien maanden geleden dat de man van Harriet is overleden. Om deze verdrietige periode af te sluiten, probeert ze weer kerst te gaan vieren. Bij kerst hoort natuurlijk de kerstboom. De kerstboom ligt op zolder, terwijl dit eerder het terrein van haar man Jonno was. Wanneer ze de boom ophaalt, ligt er een pakket ingewikkeld in plastic op zolder. In eerste instantie schuif Harriet hem opzij, maar doordat de kerstboom erlangs moet, raak het pakket beschadigd. Hierdoor wordt het zichtbaar wat zich in het pakket bevindt.

In het pakket blijken stripboeken te zitten. Jonno was een stripboekenverzamelaar, dus de stripboeken waren geen verrassing voor Harriet. Ze was wel verrast dat deze stripboeken op zolder lagen, terwijl hij de stripboeken altijd liet pronken in de vitrinekast.

Harriet besluit er een aantal mee naar beneden te nemen en tevens neemt ze contact op met de stripboek handelaar Kell. Kell heeft haar eerder geholpen met de verkoop van de andere stripboeken. Uiteindelijk besluit Kell om bij Harriet langs te komen, om naar de stapel te kijken. Hij is namelijk onder de indruk van de stripboeken, aangezien het zeldzame exemplaren van een serie zijn.

Wanneer Kell bij Harriet is, ziet hij een foto van Jonno staan. Hij herkent Jonno en zegt dat Jonno samen met een andere vrouw ooit bij hem in de winkel is geweest. Dit slaat in als een bom bij Harriet, vooral omdat ze geen idee heeft wie de andere vrouw moet zijn. Samen met Kell probeert ze dit te ontrafelen. Was Jonno haar ontrouw of speelt er iets anders? Daarnaast begint Harriet zich steeds meer op haar gemak te voel bij Kell, groeit hier iets?

“Maar soms, zoals mijn vrienden me zo mooi vertelden, gebeurden dat soort dingen nu eenmaal. Dingen zoals een hartaanval uit het niets bij een vijfendertigjarige man die gezond leek te zijn en me vervolgens achterliet me een huis dat ik me niet kon veroorloven, een baan waar ik goed in was maar die ik niet leuk vond en een groep vrienden die van me leken te verwachten dat ik mijn verdriet van me af schudde en als een herboren, alleenstaande vrouw feest zou gaan vieren zodra de laatste Met-oprechte-deelneming-kaart van de schouw verdwenen was.”

Jane Lovering, De kunst van Kerstmis

De schrijfstijl van Jane Lovering is om van te smullen. De hoofstukken hebben de perfecte lengte en de personages zijn personen die iedereen zich als vrienden (of meer) om zich heen wil hebben. De kunst van Kermist is een kort verhaal, maar daarentegen geeft het zoveel mooie boodschappen met zich mee. Met natuurlijk de beste boodschap dat liefde alles overwint!

Door de kerstsferen op de cover, wil je graag het boek lezen. Dit komt door het gebruik van de kleuren, maar natuurlijk ook de sneeuw. Want de winterperiode wordt ook wel gekenmerkt als de periode van liefde. Daarnaast past de setting uitstekend bij de kerstperiode, liefde en sneeuw.

Hoewel het hele boek wordt gekenmerkt met kerst, kun je dit boek uitstekend een andere keer lezen. Samen met een dekentje en warme drank, kun je jezelf verliezen in dit boek.

De kunst van Kerstmis is kort, maar vooral erg krachtig verhaal. Daarnaast bevat het mooie boodschappen en de personages zijn om van te smullen!

Titel: De kunst van Kerstmis