Recensie: De Glazen Troon (Throne of Glass #1) – Sarah J. Maas

Celaena is de sluipmoordenaar van Adarlan, maar een jaar geleden is ze gevangen genomen en naar de zoutmijnen in Endovier gestuurd.

Op een dag komt de prins Dorian uit Adarlan langs om met Celaena te praten. De koning van Adarlan organiseert een toernooi, waarbij de winnaar in dienst van de koning gaat treden. Dorian mag een persoon kiezen, die voor hem het toernooi gaat spelen. Om zijn vader een sta in de weg te zijn, heeft hij voor Celaena gekozen. Daarnaast is Dorian ook onder de indruk van Celanea, waardoor hij haar de vraag neerlegt of zij voor hem wil meedoen aan het toernooi.

Mocht Celaena het toernooi winnen, dan moet ze eerst vier jaar in dienst treden van de koning. Maar na die vier jaar mag ze gaan en staan wat ze zelf wil gaan doen. Als het Celaena niet lukt om het toernooi te winnen, wordt ze teruggestuurd naar Endovier. Waar ze het niet lang meer gaat volhouden. Dus het toernooi is voor Celaena haar kans op overleven, maar vooral een kans om haar eigen vrijheid weer tegemoet te zien.

Uiteindelijk besluit Celaena om met het toernooi mee te gaan doen, maar tijdens het toernooi vinden er diverse moorden plaats. De slachtoffers zijn de tegenstanders van Celaena, waardoor Celaena niet alleen voor haar vrijheid moet vechten, maar ook voor haar leven.

“Prinsen horen niet knap te zijn! Het zijn verwende, stomme, weerzinwekkende schepsels! Deze… die… Wat oneerlijk, dat hij koninklijk én knap is.”

Sarah J. Maas, De Glazen Troon

De glazen troon is een verhaal waar je letterlijk ‘invalt’. Der hebben namelijk vooraf diverse gebeurtenissen afgespeeld, waar jij op dat moment nog weinig van af weet. Daarnaast worden er meteen diverse belangrijke personages benoemd, die ook nog niet eens de makkelijkste naam hebben, zonder de achtergrondinformatie, waardoor het moeite kost om in het verhaal te komen. Steeds verder in het verhaal leer je de personages pas wat beter kennen, met daarnaast ook de connecties tussen de personages. Daardoor beleef je het verhaal veel beter en word je steeds nieuwsgieriger naar de rest van het verhaal.

Daarnaast is De glazen troon geschreven vanuit het perspectief van meerdere personages. Hierdoor leer je de personages en de belangrijke momenten uit hun levens kennen, waardoor het verhaal soms een hele verassende wending krijgt.

De grootste minpunt van deze serie zijn de covers. De glazen troon bevat namelijk roosje, terwijl dit helemaal niet in het verhaal voorkomt. De lezer kan door de cover op het verkeerde spoor worden gezet.

Het beste element uit De glazen troon is de spanningsboog. Je weet als lezer dat het toernooi de belangrijkste moment is uit het leven van Celaena en je weet dat zij het toernooi moet winnen. Maar omdat er rondom het toernooi diverse vreselijke gebeurtenissen plaatsvinden, en de oorzaak hiervan nog onbekend is, blijf je de spanning achter de antwoorden hierop houden. Hierdoor wil je als lezer blijven door lezen om de antwoorden te krijgen op al je vragen.

De glazen troon is een echt fantasierijk verhaal, waarbij gevochten moet worden voor vrijheid en om te blijven leven.

Titel: De Glazen Troon

Auteur: Sarah J. Maas