Recensie: De 100 (The 100 #1) – Kass Morgan

De aarde is onbewoonbaar geworden door straling. Om de mensheid te redden, hebben ze hun toevlucht genomen naar een ruimteschip. Om op het ruimteschip de leefbaarheid te kunnen waarborgen, zijn er diverse strenge regels opgesteld. Bij verbreken van een van deze regels, worden volwassenen geëxecuteerd. De jongeren worden gevangen genomen en er wordt op hun 18e opnieuw bekeken of ze worden geëxecuteerd of niet.

Door de lange tijd dat het ruimteschip al in de ruimte verblijft, raken de rantsoenen op. Tevens lijdt het ruimteschip aan niet te maken slijtage. Om toch zo lang mogelijk op het ruimteschip te kunnen overleven, worden er desastreuze maatregelen genomen op het ruimteschip zelf. Daarnaast moet er weer onderzocht worden op de aarde weer leefbaar is. Om dit te kunnen testen sturen ze 100 gedetineerde jongeren naar de aarde. Ondanks dat vele jongeren hebben gedroomd om op de aarde te leven, valt dit rauw op hun dak.

Clarke, Glass en Wells zijn drie van de honderd gedetineerde die naar de aarde worden gestuurd. Daarnaast probeert Bellamy ook aan boord te komen, om zo iemand te willen beschermen.

Alle honderd gedetineerde jongeren, hebben een crimineel verleden. Kunnen ze elkaar vertrouwen op het moment dat zeer alleen voorstaan?

“Het waren er honderden, alsof elke boom ter wereld hierheen was gekomen om hen op aarde te verwelkomen.”

Kass Morgan, De 100

Het eerste wat je opvalt, is de cover. Deze springt in het oog door de verschillende paarse kleuren en de effecten. Daarnaast zijn er vijf contouren zichtbaar, maar wie deze vijf moeten voorstellen is voor mij niet helemaal duidelijk geworden. Tevens zie je de explosie die is veroorzaakt door de lang schietende komeet. Maar het meest indrukwekkende zijn de schutbladen, die zijn zo mooi!

De schrijfstijl van Kass Morgan is simpel en vlot, waardoor je door het boek heenvliegt. De personages zijn in het begin oppervlakkig, maar krijgen steeds meer diepte. Daarnaast wil je vooral weten wat de jongeren allemaal hebben gedaan om gevangen genomen te worden. Tevens is het ook spannend wat ze allemaal op de aarde kunnen verwachten.

Je merkt dat het boek vooral een inleiding is voor de rest van de serie. In de rest van de serie zullen waarschijnlijk veel meer gebeurtenissen plaatsvinden en leer je veel meer over de aarde. Dat het een inleiding is merkte je vooral door de informatie die gegeven werd die vooral over het verleden gaat en niet over de toekomst, en dat er weinig actievolle momenten waren. Daarnaast was het een open einde met een cliffhanger.

De 100 is daarom een inleidend boek naar de rest van het verhaal over de leefbaarheid op aarde en in de ruimte. Door de mysterieuze gebeurtenis aan het einde wordt je getriggerd om het volgende deel te gaan lezen.

“Het was te gek om te zien hoe de lucht van zwart naar grijs veranderde, en vervolgens explodeerde in grote vegen kleur.”

Kass Morgan, De 100

Titel: De 100